What are the risks of overloading tyres
Welke risico’s zijn er verbonden aan overbelaste banden en hoe kunnen ze worden voorkomen ?
Uw landbouwactiviteiten brengen op zich al heel wat denkwerk met zich mee en uw banden staan niet per se bovenaan het lijstje. Banden zijn desalniettemin cruciaal voor uw productiviteit. Door hun draagkracht en limiet niet in beschouwing te nemen, kunnen ze overbelast geraken en zo voortijdig verslijten. Dit leidt dan weer onder andere tot onvoorziene kosten. Waar dient u rekening mee te houden om dit te kunnen voorkomen? Onze experts geven u meer uitleg.
SAMENVATTING :
Wat is een overbelaste band ?
Het draagvermogen van banden komt overeen met de maximale lading die ze kunnen dragen. Maar het hoge laadvermogen van een band betekent niet dat deze in eender welke omstandigheden dezelfde lading kan dragen. Banden kunnen namelijk overbelast raken indien u te snel rijdt of ze niet voldoende oppompt.
De verhouding belasting/snelheid/bandenspanning
Deze parameters zijn nauw met elkaar verbonden en moeten worden gerespecteerd om te voorkomen dat uw banden overbelast geraken. We leggen dit uit aan de hand van twee voorbeelden met de MICHELIN MACHXBIB -band in maat 710/70R42 173D.
Voorbeeld 1: In deze tabel ziet u dat, om een lading van 6355 kg te dragen, de snelheid niet meer dan 50 km/u mag bedragen en een bandenspanning van 2 bar moet worden toegepast.
MICHELIN MACHXBIB: load pressure speed ratio
Indien de bandenspanning 1,6 bar bedraagt en dezelfde snelheid wordt aangehouden, dan kan de band slechts 5880 kg dragen. Een hogere belasting zou de band overbelasten.
Voorbeeld 2: Laten we hetzelfde voorbeeld gebruiken, maar ons deze keer focussen op de snelheidparameter.
Volgens de tabel kan de band een lading van wel 7380 kg dragen aan een maximumsnelheid van 10 km/u indien de bandenspanning wordt verlaagd naar 1,6 bar.
MICHELIN MACHXBIB: load pressure speed ratio example 2
Indien de snelheid van het landbouwvoertuig echter 40 km/u bedraagt in plaats van 10 km/u, zal de band geen 7380 kg meer kunnen dragen. Als de bandenspanning niet wordt aangepast en dezelfde snelheid wordt aangehouden, dan zal de maximale lading nog slechts 6130 kg bedragen.
Om te ploegen en andere landbouwactiviteiten uit te voeren die een hoog koppel vereisen, gebruikt u best de 30 km/u-lijn. 10 km/u is enkel voor werkzaamheden waarvoor een laag koppel nodig is.
Lees ons artikel voor meer informatie over belastingsindexen en snelheidssymbolen.
Hoe kunt u de belasting berekenen?
De belasting van uw landbouwvoertuigen hangt af van het gebruik. Het is mogelijk dat u uw tractor bijvoorbeeld uitrust met verschillende werktuigen.
De moeilijkheid ligt in het juist inschatten van de lading die het voertuig in elk specifiek geval moet dragen.
Michelin heeft hiervoor MICHELIN AGROPRESSURE ontwikkeld: met deze tool kunt u de belasting en de bandenspanning berekenen die gelinkt zijn aan het gebruik.
Het belang van de bandenspanning
Afhankelijk van de belasting veroorzaakt door het voortgetrokken werktuig, dienen de banden te worden opgepompt volgens de juiste bandenspanning, zonder de overeenkomstige maximumsnelheid te overschrijden.
En wat als de lading toeneemt ?
Als het gewicht van het werktuig toeneemt, dan is er meer lucht nodig om dit te kunnen dragen. De hoeveelheid lucht in de band bepaalt namelijk hoeveel belasting deze kan dragen.
Er bestaan meerdere mogelijkheden om de hoeveelheid lucht te doen toenemen:
- Door de banden harder op te pompen (in ons eerste voorbeeld toonden we aan dat een band met een bandenspanning van 2 bar een zwaardere lading kan dragen dan eentje met een bandenspanning van 1,6 bar)
- Door bredere banden te plaatsen
- Door bredere en hogere banden te plaatsen (met een grotere diameter)
U kiest, dus best voor banden die geschikt zijn voor de belasting die uw landbouwvoertuigen moeten dragen, of banden die voor een bepaalde belasting ook aan een lagere bandenspanning kunnen worden ingezet.
Het kan ook interessant zijn om het draagvermogen te verhogen door te kiezen voor IF (High Flexion) of VF (Very High Flexion) banden.
Dankzij de MICHELIN Ultraflex technologie, is het draagvermogen van onze VF (Very High Flexion) banden 20-40% hoger dan dat van een standaard band.*
Wat zijn de risico’s van een onjuiste bandenspanning?
Als u van werktuig verandert maar de bandenspanning niet aanpast, dan loopt u het risico dat deze niet afgestemd is op de verhouding belasting/bandenspanning/snelheid, zoals we in de hierboven vermelde voorbeelden hebben vastgesteld. Dit kan een negatieve impact hebben op uw bedrijfsactiviteiten.
Op het veld
Een onjuiste bandenspanning houdt op het veld diverse risico’s in, afhankelijk van het feit of het om een te lage of te hoge bandenspanning gaat.
Een te lage bandenspanning
Als gevolg van een te lage bandenspanning op het veld kunnen uw landbouwmachines minder efficiënt worden ingezet.
Daarnaast kan ook de duurzaamheid van de band worden beïnvloed: een te lage bandenspanning leidt tot karkasdegradatie, wat op zijn beurt voor een kortere levensduur zorgt en voortijdige vervangingskosten met zich zal meebrengen.
field low pressure
Een te hoge bandenspanning
Een te hoge bandenspanning op het veld houdt risico’s in. De band zal minder goed bestand zijn tegen insnijdingen of perforaties, wat sneller zal resulteren in een lekke band. Dit zal op zijn beurt leiden tot de hierboven vernoemde problemen (de kosten van een voortijdige vervanging).
Banden met een te hoge bandenspanning hebben bovendien een kleinere voetafdruk op de ondergrond.
Het uiteindelijke verlies aan tractie leidt tot een hoger slippercentage waardoor niet alleen de bodemverdichting toeneemt, maar ook de efficiëntie van de tractor afneemt én het brandstofverbruik stijgt.
field high pressure
Op de weg
Ook op de weg zijn er diverse risico’s verbonden aan een onjuiste bandenspanning, afhankelijk van het feit of deze hoger of lager is dan de aanbevolen waarde.
Een te lage bandenspanning
Als de banden niet voldoende zijn opgepompt voor de belasting die ze moeten dragen aan een bepaalde maximumsnelheid, dan zullen ze sneller verslijten op de schouders, het karkas zal degraderen en de stabiliteit tijdens het rijden zal afnemen, wat een gevaar kan vormen voor uw veiligheid.
Banden met een te lage bandenspanning zullen op de weg meer brandstof verbruiken en bijgevolg extra kosten met zich meebrengen.
field low pressure on the road
Een te hoge bandenspanning
Bij een te hoge bandenspanning kunnen er bulten ontstaan en zal de band sneller verslijten, dit keer niet op de schouders maar in het midden van contactoppervlak.
Banden zullen zo minder goed bestand zijn tegen insnijdingen of perforaties en zijn minder comfortabel tijdens het rijden.
Over-inflated tyre on the road
Conclusie
Het is belangrijk dat de aanbevolen verhouding belasting/snelheid/bandenspanning wordt gerespecteerd.
Een band die afgestemd is op de belasting en de juiste bandenspanning heeft, zal op het veld niet overbelast geraken en zal over een optimaal contactoppervlak beschikken. Ook de nokken zullen zich goed kunnen vastzetten in de bodem. De band zal een normale levensduur hebben en de prestaties kunnen leveren waarvoor hij is ontwikkeld.
Een band die afgestemd is op de belasting en de juiste bandenspanning heeft, zal op de weg niet overbelast geraken en zal garant staan voor comfortabel en veilig rijgedrag. De band zal op een normale en gelijkmatige manier verslijten.
Handige links:
Handige links :
MICHELIN UltraFlex Technologie
Profiteer van 20-40% meer laadvermogen dan met een standaard band.*
Onze gratis online tool om de belasting en bandenspanning te berekenen
Nood aan uitgebreider advies ? Ontdek onze gids voor bandenschade en -slijtage
* In vergelijking met een niet-VF (Very High Flexion) band