Reduce your operating costs with retread tyres.

Reduce your operating costs with retread tyres.

Verlaag uw operationele kosten met vernieuwde banden


Al meer dan een eeuw zijn wij in staat om vrachtwagenbanden een tweede leven te geven met behulp van de loopvlakvernieuwingtechniek, uitgevonden door Michelin. In dit artikel leggen onze experts uit wat de voordelen zijn en hoe we te werk gaan om uw banden een tweede leven te geven.
 

SAMENVATTING :

Loopvlakvernieuwing verlaagt uw operationele kosten

Er zijn twee economische voordelen aan loopvlakvernieuwing voor vrachtwagens :

  • het vermindert de kosten voor het vervangen van banden aanzienlijk, omdat u in plaats van een nieuwe band te kopen, dezelfde band opnieuw gebruikt na het aanbrengen van een nieuw loopvlak
  • het optimaliseert uw TCO (Total Cost of Ownership), d.w.z. de kosten van de levenscyclus van de band, omdat uw band dankzij de loopvlakvernieuwing langer meegaat.

 

Loopvlakvernieuwing helpt u de impact op het milieu te verminderen

Hier leest u hoe u met vernieuwde banden uw impact op het milieu aanzienlijk kunt verminderen :

  • vernieuwde banden betekenen minder gebruik van grondstoffen: elke band die door Michelin wordt vernieuwd, bespaart tot 50 kg 1) grondstoffen, een vermindering van 70% vergeleken met een nieuwe band.
     
  • vernieuwde banden brengen minder CO2-uitstoot met zich mee: het vernieuwen van 100 banden betekent dat er meer dan 11,6 ton CO2 (2) niet in de atmosfeer terechtkomt.
Tyre retreading is safe profitable and sustainable

Tyre retreading is safe profitable and sustainable

Vernieuwde banden kunnen daarom uw winstgevendheid maximaliseren en uw impact op het milieu verminderen, zonder dat u op veiligheid hoeft in te boeten. Bereken de winst voor uw vrachtwagenpark:

Is loopvlakvernieuwing veilig ?

Het is een terechte vraag. We hebben het tenslotte over het hergebruik van banden die een aanzienlijk slijtageniveau hebben bereikt. Banden waarmee mogelijk niet meer gereden kan worden in hun huidige staat, met dit slijtageniveau, zonder de veiligheid van de bestuurder, eventuele passagiers en de lading in gevaar te brengen.

Maar het verschil ligt precies in de loopvlakvernieuwing die we uitvoeren. In meer dan 100 jaar hebben we er een onberispelijke knowhow en technologie voor ontwikkeld. Wij noemen deze kwaliteitsservice MICHELIN REMIX.

De vernieuwde banden  van MICHELIN REMIX  maken gebruik van MICHELIN-materialen, duurzame en hoogwaardige technologieën en MICHELIN-fabricageprocedures om dezelfde topprestaties te bieden als nieuwe MICHELIN-banden, d.w.z. dezelfde kenmerkende kwaliteit op het gebied van veiligheid, tractie en grip als onze nieuwe banden.(3)

Om optimale veiligheid te garanderen, controleren professionals die een 2-jarige opleiding hebben gevolgd elke vernieuwde band aan de hand van verschillende methodes :

  • Röntgenonderzoek,
  • Shearografie,
  • RFID-lezing,
  • Inspectie op vervormingen,
  • Detectie van microperforaties,
  • Laatste test waarbij de band tot 10 bar wordt opgeblazen


Met andere woorden, u hoeft niet te kiezen tussen loopvlakvernieuwing en veiligheid. Onze service garandeert vernieuwde banden die veilig zijn. 

Bovendien zijn de MICHELIN Remix fabrieken allemaal ISO 9001- en ISO 14001-gecertificeerd, wat betekent dat ze een optimaal kwaliteits- en milieubeleid garanderen.

Ontdek meer over de MICHELIN Remix® band vernieuwingservice

Truck tyres retreading visual inspection

Truck tyres retreading visual inspection

Houd er rekening mee dat vernieuwde banden ontworpen zijn voor montage op aandrijfassen en trailerassen. Wij raden af om ze op de eerste stuuras te monteren.

Technologieën die banden beter geschikt maken voor loopvlakvernieuwing

In de loop der jaren hebben we technologieen ontwikkeld om onze banden beter geschikt te maken voor loopvlakvernieuwing :  

Improved casing durability with new-generation steel cords

Improved casing durability with new-generation steel cords

POWERCOIL

Een duurzamer karkas met de nieuwste generatie stalen koorden, die sterker zijn en beter bestand tegen oxidatie.

Reinforced heel with premium nylon

Reinforced heel with premium nylon

DURACOIL

Een met hoogwaardig nylon verstevigde hiel die de structuur van het bandgedeelte dat in contact komt met het wiel beschermt

Reinforced casing with a continuous steel wire

Reinforced casing with a continuous steel wire

INFINICOIL

Versterkt karkas voor meer stabiliteit en veiligheid.

Een ononderbroken staaldraad op de bandomtrek van mogelijk wel 400 m, zorgt voor een grotere stabiliteit tijdens zijn gehele levensduur.

Hoe wij uw banden meerdere levens geven

Loopvlakvernieuwing is de perfecte belichaming van de circulaire economie. Dat geldt ook voor een tweede techniek die we gebruiken: bandherprofilering.

Door deze twee technieken af te wisselen, kunt u de levensduur van uw banden verlengen, zodat ze veel meer kilometers kunnen afleggen dan hun oorspronkelijke levensduur. En door geen nieuwe banden te hoeven kopen, vermindert u uw impact op het milieu.

 

Step 1- the new tyre

Step 1- the new tyre

De nieuwe band


Step 2: The 1rst tyre regrooving

Step 2: the 1rst tyre regrooving

1e keer herprofileren

Brandstofverbruik -5% (5), 25% extra kilometrage (6), meer tractie(4) en grip(4), 251kg CO2 bespaard (7)

Step 3: the 1rst tyre retreading

Step 3: the 1rst tyre retreading

1e loopvlakvernieuwing

tot 100% extra kilometrage(3) + 115 kg CO2 bespaard(7)

Step 4: the 2nd tyre regrooving

Step 4: the 2nd tyre regrooving

2e keer herprofileren

Brandstofverbruik -5% (5), 25% extra kilometrage (6), meer tractie(4) en grip(4), 251kg CO2 bespaard (7)

Behoefte aan uitgebreider advies? Ontdek alle MICHELIN-tips voor vrachtwagenbanden

WETTELIJKE VERMELDINGEN

(1) Wat materiaalbesparing betreft, weegt een nieuwe MICHELIN-band gemiddeld 70 kg*. Een band die klaar is om te worden vernieuwd weegt gemiddeld 50 kg**. 
*Interne studie gebaseerd op de meest verkochte MICHELIN vrachtwagenbanden op de Europese markt: 315/80 R 22,5, 315/70 R 22,5 en 385/65 R 22,5. 
**Volgens een TNPF-publicatie uit 2023: "loopvlakvernieuwing, waarbij het karkas, dat ongeveer 70% van het gewicht van een band uitmaakt, opnieuw wordt gebruikt" (sic). Dus 70% van 70 kg = ongeveer 50 kg. 

(2) De bespaarde CO2-uitstoot door loopvlakvernieuwing wordt berekend op basis van de hoeveelheid materiaal die bespaard wordt. Een MICHELIN Remix® vernieuwde band kan tot 100% van het aantal kilometers van een nieuwe MICHELIN band afleggen (7). Een nieuwe band weegt gemiddeld 70 kg. Een band die klaar is om te worden vernieuwd, weegt gemiddeld 50 kg. De berekening van de CO2-impact van een vernieuwde band is gekoppeld aan de materiaalbesparing: 2,3 kg minder CO2-uitstoot per kg bespaarde grondstoffen, dus 115 kg minder CO2 voor 50 kg. 

(3) De rubbersamenstelling en het profiel van MICHELIN Remix®-banden zijn grotendeels dezelfde als die van nieuwe MICHELIN-banden. 90% van het MICHELIN Remix®-bandengamma wordt geproduceerd met dezelfde matrijs en dezelfde materialen als nieuwe MICHELIN-banden en presteert dus even goed. Volgens interne tests uitgevoerd door het onderzoeks- en technologiecentrum van Michelin en getuigenissen van klanten die sinds 2015 in Europa zijn verzameld. 

(4) Op nat wegdek bieden vernieuwde banden ongeveer 10% meer grip en tractie in overdwars in vergelijking met dezelfde versleten banden. Interne studie uitgevoerd door Michelin op een gepolijste asfaltbaan in Ladoux (Frankrijk) in 2010; resultaten kunnen variëren afhankelijk van de werkelijke gebruiksomstandigheden, TNPF 2019 

(5) 5,4% besparing op brandstofverbruik: interne studie uitgevoerd op de Michelin-testbanen in Ladoux (Frankrijk) op 5 mei 2021, onder toezicht van DEKRA (rapportnr. 21CPAEXT-030). Voor de vergelijking tussen nieuwe banden en vernieuwde banden (R5 mm) werden twee identieke Volvo FH500-trucks gebruikt, uitgerust met 315/70 R 22,5 MICHELIN X® Line Energy™ Z2- & D2-banden en elk met een volledig geladen (40 ton) Schmitz Cargobull-trailer uitgerust met 385/55 R 22,5 MICHELIN X® Line Energy™ T-banden bij identieke bandenspanning (8,5 b, 7,5 b en 9,0 b). Resultaten kunnen variëren afhankelijk van weersomstandigheden, wegtype, bandenmaat en rijstijl. 

(6) In vergelijking met een versleten, niet-geherprofileerde MICHELIN-band. Informatie gebaseerd op de aanbevelingen van de Franse federatie van bandenfabrikanten (TNPF) in 2019, volgens welke het herprofileren van versleten banden de levensduur van de band verlengt door al het beschikbare rubber te gebruiken. 

(7) De CO2-besparingen van het Michelin multi-life model worden nog aangevuld door de brandstofbesparing als gevolg van herprofilering (tot 5,4%(4)). Volgens een studie onder reële gebruiksomstandigheden (met voor meer dan 50% versleten 315/70 R 22.5-banden gemonteerd op de aandrijf- en stuurassen van een 4x2-vrachtwagen gebruikt voor internationaal en nationaal langeafstandsvervoer), bedraagt het gemiddelde kilometerrendement voor MICHELIN X® Line Energy™ Z2- en MICHELIN X® Line Energy™ D2-banden 232.200 km vóór herprofilering* (*interne bron en berekening door Michelin, gebaseerd op metingen uitgevoerd door de Michelin-teams tijdens klanteninspecties op 488 assen, in Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje en Turkije, tussen 2020 en 2023), met een simulatie op basis van de verzamelde resultaten die een extrapolatie van de levensduur tot 3 mm suggereert. De resultaten kunnen variëren al naargelang de rij- en weersomstandigheden. Onze banden kunnen tot 25% (5) verder rijden dankzij herprofilering, d.w.z. 58.050 km (232.200 x 25%). De brandstofbesparing is berekend op basis van de afstand die door de vernieuwde banden is afgelegd (58.050 km) bij een gemiddeld verbruik van 29,5 l /100 km voor nieuwe banden en 27,91 l /100 km voor vernieuwde banden (bron: DEKRA rapport nr. 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4%, d.w.z. een besparing van 1,59 L/100 km voor een vrachtwagen en oplegger met 3 assen (dus 12 banden) 

Bijgevolg is er een besparing van 0,13 l /100 km per band (1,59 l /12), d.w.z. 0,13 l x 58.050 km/100 = 77 liter brandstof die bespaard wordt bij het rijden op vernieuwde banden, dus een besparing van 77 liter diesel x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2. De emissiefactor van 3,24 kg CO2 voor 1 liter diesel is afkomstig van de levenscyclusanalyse die door ADEME is uitgevoerd voor pure diesel. 

Het omvat emissies tijdens de productiefasen van diesel (17%) en tijdens de verbranding ervan (83%). Bron: ADEME. Base Empreinte, Étude Carbone, Versie 22.0.0, 02/08/2022. Dus 77 x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2.  

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+