image local regulation
Law balance on a book
Regelgeving in Nederland
Montage van nieuwe banden op vrachtwagens en bussen
Michelin raadt u aan banden met een identiek loopvlakprofiel op dezelfde as te monteren. Als dit niet mogelijk is, dan adviseert Michelin u banden van hetzelfde type te monteren.
De Nederlandse wetgeving vereist dat banden die op dezelfde as gemonteerd worden dezelfde maat en constructie hebben. U mag dus banden met verschillende loopvlakprofielen monteren indien deze:
- door dezelfde fabrikant zijn gemaakt,
- dezelfde maat hebben,
- dezelfde constructie hebben (radiaal of diagonaal),
- tot dezelfde gebruikscategorie behoren (wegbanden, speciale banden, sneeuwbanden met M+S-markering),
- hetzelfde goedkeuringsnummer hebben,
- identieke belastingsindexen hebben en
- dezelfde snelheidsindex hebben.
Raadpleeg de regelgeving in elk land voor specifieke aanpassingen.
Montage van vernieuwde banden
De regelgeving staat de montage van vernieuwde banden toe op alle assen van bedrijfsvoertuigen, ook voor het vervoer van personen of gevaarlijke stoffen, op voorwaarde dat aan bepaalde andere criteria met betrekking tot de afmetingen van de band, het vernieuwingspatroon en de vernieuwingsmethode is voldaan
Picto technical tyre mounting picto Tyre
Montage van vernieuwde banden
MICHELIN Remix-banden zijn ontworpen en geproduceerd voor gebruik op aandrijfassen en trailerassen.
Wij raden u aan geen MICHELIN Remix-banden te monteren op de eerste stuuras van motorvoertuigen, ook niet als de banden een Z-profiel hebben.
Het is mogelijk om MICHELIN Remix-banden te monteren op de tweede vooras van een 8 x 4 enkelvoudige vrachtwagen.
Uniforme montage op een as die alleen met vernieuwde banden is uitgerust
De volgende technische kenmerken van de vernieuwde banden moeten dezelfde zijn:
- coverbedrijf,
- bandenmaat,
- bandenstructuur,
- snelheidscodering en belastingsindex, alsmede
- bandengebruikcategorie.
Het is VERBODEN om vernieuwde banden van verschillende coverbedrijven op dezelfde as te monteren, ongeacht het karkasmerk.
Het is TOEGESTAAN om vernieuwde banden van hetzelfde coverbedrijf te monteren, ongeacht het karkasmerk.
image 2020 07 08 14 48 41 827
Gemengde montage (nieuw – vernieuwd) op de as
De GEMENGDE montage van goedgekeurde banden, op dezelfde as, is alleen mogelijk als:
De coveraar en de nieuwe merken overeenkomen.
De karkasmerken zijn hetzelfde (nieuw en vernieuwing).
De volgende technische kenmerken van de vernieuwde banden en de nieuwe banden die op dezelfde as worden gemonteerd, moeten overeenkomen:
- merk van het karkas en de coveraar,
- bandenmaat,
- structuur (radiaal of diagonaal),
- snelheidscodering en belastingsindex, alsmede
- gebruikscategorie van de band (weg, terrein, sneeuw - M+S-markering)
Picto capture page 8 niveau usure Help and Advice
schéma d'usure de pneus
Diepte van het loopvlakprofiel op dezelfde as
Het verschil tussen de diepte van de hoofdgroeven op twee banden die op dezelfde as zijn gemonteerd, mag niet meer dan 5 mm bedragen.
Levensduur van het product
Banden worden gemaakt van verschillende soorten materiaal en componenten, waarvan de eigenschappen in de loop van de tijd veranderen. Deze verandering is afhankelijk van de opslagomstandigheden (temperatuur, vochtgehalte, positie, enz.) en de gebruiksomstandigheden (belasting, snelheid, bandenspanning, wielconditie, enz.) waaraan de banden worden blootgesteld.
Verouderingsfactoren zijn variabel en moeilijk te meten, dus Michelin raadt aan om naast regelmatige gebruikerscontroles de banden regelmatig te laten inspecteren door gekwalificeerde vakmensen die kunnen beoordelen of deze geschikt zijn voor continu gebruik.
Deze inspectie moet ten minste jaarlijks plaatsvinden, vanaf het 5e jaar na de ingebruikname van een band of 8 jaar na de fabricagedatum.
Na één van deze data is het aan te raden om naast regelmatige visuele en luchtdrukcontroles de banden jaarlijks te laten inspecteren door een bandenspecialist.
Het wordt aanbevolen om geen banden van 10 jaar of ouder te gebruiken op de stuurassen van trucks en bussen.
Het is aan te raden om dergelijke banden te gebruiken op trailerassen.
Niet-inachtneming van deze aanbevelingen kan leiden tot een verslechtering van de prestaties van uw voertuig, problemen met het rijgedrag en/of een storing in de band die de veiligheid van de gebruiker en van derden in gevaar kan brengen. Michelin is in geen geval verantwoordelijk voor schade die ontstaat als gevolg van en/of tijdens het gebruik dat niet in overeenstemming is met Michelin's richtlijnen.
Bandenslijtage
De groeven van het loopvlakprofiel moeten minimaal 1 mm diep zijn over een doorlopende band over ten minste 3/4 van de breedte van het loopvlak en over de gehele omtrek. Volgens de Nederlandse wet:
- afgezien van bovenstaande bepaling betreffende de diepte van het loopvlak over ten minste 3/4 van de breedte van het loopvlak, moet het oorspronkelijke loopvlakprofiel zichtbaar zijn in het resterende kwart;
- er mag geen enkele stof zichtbaar zijn aan het oppervlak of aan de onderkant van het loopvlakprofiel;
- er mogen geen diepe scheuren in de zijwanden van de banden zitten.
Als de wettelijke of technische slijtagelimiet is bereikt, dan moet de band worden gedemonteerd en vervangen. Raadpleeg een professional in geval van abnormale slijtage of als er een verschil in slijtage is tussen de banden op dezelfde as.
Picto capture page 10 wear by country Help and Advice
table with tyre wear legislation in europe
Bandenreparatie
Tijdens de levensduur wordt een band blootgesteld aan een reeks spanningen en belastingen en kan deze op verschillende manieren beschadigd raken.
Het is gevaarlijk om schade aan de banden te negeren. Dankzij het ontwerp kunnen MICHELIN-banden in sommige omstandigheden worden gerepareerd.
Niet alle soorten schade zijn echter te repareren. Het repareren van een band is een klus voor getrainde en gekwalificeerde vakmensen.
De bandenreparateur is altijd als enige verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid en kwaliteit van de bandenreparatie. Alvorens de banden worden gerepareerd, moeten deze altijd eerst gedemonteerd worden. Vervolgens dient een professional de banden vanbinnen en vanbuiten grondig te inspecteren.
Winterbandmarkeringen
Logo badge 3pmsf full Help and Advice
3PMSF-symbool - 3 Peak Mountain SnowFlake
Dit symbool is te vinden op winterbanden die speciaal zijn ontworpen om voldoende grip en mobiliteit te garanderen om in winterse omstandigheden te kunnen rijden.
Deze markering wordt toegekend op basis van een regelgevende test (UNECE R117) die de tractie bij acceleratie op opgehoopte sneeuw van alle nieuwe vrachtwagenbanden meet. Alleen banden die deze test doorstaan mogen in deze categorie geplaatst worden. De markering is aangebracht op de zijwand van de band.
Alle banden met het 3PMSF-symbool zijn ook voorzien van de M+S-markering.
Logo badge m s full Help and Advice
M+S – Modder & Sneeuw
De M+S-markering is niet onderworpen aan een wettelijke prestatietest en wordt in plaats daarvan door de fabrikant aangegeven.
Alleen de M+S-markering is momenteel universeel erkend als identificatie van banden voor gebruik in de winter (UNECE R54 & R117).
Om er zeker van te zijn dat de banden het meest geschikt zijn voor het door u beoogde gebruik, raden wij aan de M+S- en/of 3PMSF-markeringen op de zijwanden, maar ook onze documenten en onze website te controleren.