Why is truck tyre pressure essential for your business?
Waarom is de spanning van vrachtwagenbanden essentieel voor uw activiteiten?
Een correcte en constante spanning van vrachtwagenbanden is essentieel voor zowel de prestaties als de veiligheid. Het voorkomt problemen én optimaliseert uw brandstofverbruik. Onze experts leggen uit hoe.
SAMENVATTING:
De banden zijn het enige contactpunt tussen uw voertuig en het wegdek. Deze zijn dus cruciaal voor de veiligheid van zowel weggebruikers als de vervoerde goederen. Voor een bepaalde belasting en bepaalde werkzaamheden onder duidelijk omschreven omstandigheden, is er slechts één geschikte bandenspanning.
Waarom is bandenspanning zo belangrijk?
De druk van de lucht in de band is cruciaal voor een juist gebruik: deze druk ondersteunt en verplaatst de belading of mensen:
- Veilig
- Duurzaam
- Economisch
- Comfortabel
Uit door Michelin uitgevoerde onderzoeken blijkt echter dat de bandenspanning één van de onderhoudspunten is die vaak niet zo goed gecontroleerd en onderhouden wordt als zou moeten. Maar het nalatig controleren van de bandenspanning brengt belangrijke risico's met zich mee.
Correct truck tyre pressure is essential for your business
De risico's van te lage en te hoge bandenspanning
Te lage bandenspanning
Bij een te lage bandenspanning kunnen de banden tijdens het rijden abnormaal hoge temperaturen ontwikkelen. Dit kan leiden tot thermische degradatie van de onderdelen van de banden. Deze degradatie is onomkeerbaar en kan ertoe leiden dat de band sneller leegloopt.
Een te lage bandenspanning leidt ook tot:
- Toename van de rolweerstand en dus het brandstofverbruik
- Vermindering van de levensduur van de band (afgelegde kilometers)
- Impact op het weggedrag en de veiligheid van het voertuig, een verhoogd risico op aquaplaning
- Vermindering van de weerstand van het karkas wat de mogelijkheden van loopvlakvernieuwing beperkt
Houd er rekening mee dat de gevolgen van rijden met onvoldoende spanning van vrachtwagenbanden niet altijd direct merkbaar zijn, en soms pas zichtbaar worden nadat de spanning is gecorrigeerd.
Een te hoge bandenspanning
Een te hoge bandenspanning vermindert:
- Veiligheid en rijcomfort
- Grip
- Levensduur van banden (afgelegde kilometers), vooral op banden voor aandrijfassen
Te hoge bandenspanning kan ook snelle en onregelmatige slijtage veroorzaken en verhoogde gevoeligheid voor schokken (beschadigingen aan het loopvlak, karkas).
De invloed van de spanning van vrachtwagenbanden op het brandstofverbruik
De bandenspanning heeft een bewezen invloed op het brandstofverbruik. Een onjuiste bandenspanning verhoogt de rolweerstand van de banden en daarmee het brandstofverbruik van het voertuig. Bijvoorbeeld: een bandenspanning die 1,5 bar (21,7 psi) te laag is = 1% hoger verbruik (1)
Deze grafiek toont de relatie tussen te lage bandenspanning en verhoogd brandstofverbruik voor de volgende voertuigen:
A- Tractor + oplegger lange afstand
B- Tractor + oplegger of bakwagen, korte en middellange afstand
C- Stadsbus
% toename in brandstofverbruik
Graph showing correlation between higher fuel consumption and loss of truck tyre pressure
Te lage bandenspanning % ten opzichte van de aanbevolen nominale druk
Waarom verliest een band spanning?
Een band kan om verschillende redenen spanning verliezen, zoals aangegeven in het diagram:
four possible reasons for a loss of truck tyre pressure
A- Perforatie door de hele structuur
B- Natuurlijke infiltratie door onderdelen
C- Luchtdichtheid van het ventielmechanisme of luchtdichtheid tussen het ventiel en de velg
D- Luchtdichtheid tussen de velg en de hielen van de band
Naast de controlesystemen aan boord is een regelmatige, visuele controle van de bandenspanning met behulp van een drukmeter de meest gebruikelijke manier om problemen met luchtlekken op te sporen.
Hoe controleert u spanning van vrachtwagenbanden
Controles van de bandenspanning moeten worden uitgevoerd op op alle banden van het voertuig, inclusief het reservewiel, met behulp van een gekalibreerde drukmeter. Zelfs als de banden met stikstof zijn opgepompt, moet de druk nog regelmatig worden gecontroleerd.
Dit zijn belangrijke voorzorgsmaatregelen:
- Controleer de spanning van vrachtwagenbanden wanneer de banden koud zijn, bij omgevingstemperatuur. De bandenspanning neemt toe met het gebruik: verlaag nooit de spanning van een band terwijl deze warm is.
- Pomp nooit een band op met een te lage spanning zonder deze band grondig te inspecteren, zowel van binnen als van buiten.
- Als de spanning van een vrachtwagenband, die gecontroleerd wordt wanneer deze warm, is lager ligt dan de aangeraden bandenspanning, dan moet de band van het voertuig gedemonteerd en gecontroleerd worden, met inachtneming van de veiligheidsinstructies.
- Als een band aanzienlijk heter lijkt dan de andere, dan moet u deze ook van het voertuig demonteren en controleren volgens de veiligheidsinstructies.
- Vrachtwagenbanden op dezelfde as moeten ongeveer dezelfde spanning hebben.
- Na montage van een band, moet de bandenspanning 24 uur later gecontroleerd worden.
- De ventieldop is de primaire luchtafsluiting en moet altijd aangebracht worden (NB. Het binnenventiel werkt als een eenrichtingsventiel om de band op te pompen; behandel deze niet als een afdichting).
Als u twijfelt, raadpleeg dan al onze technische richtlijnen in het Michelin databoek.
TIP: Download onze bandenspanningstabellen om de ideale bandenspanning voor vrachtwagens en bussen te vinden:
Hoe interpreteert u de verschillende spanningen voor vrachtwagenbanden?
Bandenspanning | Impact | Status & actie |
Under-inflation of up to -0.5 bar OR Over-inflation of up to +0.5 bar | - Verhoogde veiligheid. - Een langere levensduur. - Verlaagd brandstofverbruik | ACCEPTABELE SPANNING: Zo snel mogelijk corrigeren tot het aanbevolen niveau |
Te lage bandenspanning tussen -0,6 en -1 bar | - Kortere levensduur. - Verhoogde onregelmatige slijtage - Verhoogd brandstofverbruik. | TIJDELIJK ACCEPTABELE SPANNING: Onmiddellijk corrigeren en controleren |
Te lage bandenspanning van meer dan -1 bar | - Snelle verslechtering tijdens gebruik met risico op snel leeglopen, verminderde stabiliteit en grip. - Kortere levensduur. Verhoogd brandstofverbruik en onregelmatige slijtage. | ONACCEPTABELE SPANNING: Demonteer en inspecteer de binnenkant op schade door lekrijden. Bij dubbele montage: demonteer en inspecteer de naastliggende montage. |
Houd er rekening mee dat:
- Bandenspanningen hoger dan 10 bar (145 PSI) worden niet aanbevolen voor normaal gebruik op de snelweg.
- Een bandenspanning die meer dan 0,6 bar (8 PSI) onder de voorgestelde waarden ligt, moet onmiddellijk gecorrigeerd worden.
Banden voor bedrijfsvoertuigen moeten opgepompt worden tot een spanning die relevant is voor de belasting, de snelheid en de gebruiksomstandigheden. In alle omstandigheden moet de door de fabrikant van het voertuig of de band aanbevolen bandenspanning worden aangehouden.
TIP:
- Controleer de bandenspanning regelmatig wanneer de banden koud zijn bij omgevingstemperatuur of nadat het voertuig enkele uren heeft stilgestaan.
- Deze informatie staat op de band, zodat u gemakkelijker een goede keuze kunt maken.
- LAAT NOOIT LUCHT UIT EEN WARME BAND LOPEN.
Andere artikelen voor meer informatie:
Behoefte aan uitgebreider advies? Ontdek alle MICHELIN-tips voor vrachtwagenbanden
(1) Interne Michelin-bron