post hero banner rolling through

In de achteruitkijkspiegel

Gepubliceerd op 15 april 2021 - 4 gelezen minuut(en)

Wie zei dat we niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden, weet niets van banden! Al meer dan een eeuw zijn de innovaties van Michelin baanbrekers in de transportsector. De ontwikkeling en technologie van de Michelin-banden hebben vrachtwagenchauffeurs geholpen veiliger, sneller en efficiënter te werken. Lees meer over onze historische mijlpalen.

 

post 1908 rolling through

post 1908 img a rolling through

 

Dubbellucht Michelin-banden - vanaf 1910 - © Collection du Patrimoine Historique Michelin

post 1908 img b rolling through

 

Le mille-pattes (De duizendpoot), producent Daniel Matthieu - 1970 - videofragment © MICHELIN - LDD

1908 – Verdubbeling van het laadvermogen

Kun je je voorstellen vracht te vervoeren op dunne houten wielen? In de jaren 1900 was het normaal, totdat ౼ Michelin de dubbellucht band op de aandrijfas introduceerde en het vrachttransport voor altijd een nieuwe wending gaf. Al snel werd daarna de Berliet M, de eerste vrachtwagen van het nieuwe tijdperk, uitgerust met dubbellucht banden en konden de chauffeurs tot 3.000 kg vervoeren. Dat lijkt niet veel vergeleken met de trucks en trailers van vandaag, maar het was meer dan een verdubbeling van het laadvermogen!

 

 

 

post 1923 rolling through

post 1923 img rolling through

Truck van het bedrijf E. Pain in Clermont-Ferrand, Frankrijk. Dubbellucht Michelin-banden op de achteras. 1920 - © MICHELIN - LDD

 

1923 – Van versleten naar vernieuwd

De loopvlakvernieuwing verscheen voor het eerst in de reclame van Michelin in 1923. Deze techniek om versleten loopvlakken op gebruikte banden te vervangen door nieuwe loopvlakken, bevordert de levensduur van banden ౼ en het budget van de transporteurs!

 

 

post 1930 rolling through

 

 

Jaren '30 – Meer dan rubber

Bij banden denken we vaak alleen aan dik, zwart en rubber; maar in feite zijn het de stalen koordlagen in het karkas van de band die de band zijn sterkte geven. Michelin heeft zijn eerste met metaal versterkte banden getest in 1937. De chauffeurs konden de spanning van hun banden aanzienlijk verhogen. Dit betekende meer laadvermogen en minder kans op klapbanden en lekken.

In de jaren '30 ontstond ook de eerste segmentatie in de bandenindustrie, ౼ met banden die specifiek zijn ontworpen voor on-road, off-road of bouwterreinen.

 

 

post 1950 rolling through

post 1950 img rolling through

Vrachtwagen voor levensmiddelentransport - 1950 - © MICHELIN - LDD

 

Jaren '50 – Een radi(c)ale uitvinding

Weet je wie de trekker en de oplegger heeft uitgevonden? Over de "ware" oorsprong wordt getwist (sommigen zeggen dat de Duitsers hem uitvonden, anderen schrijven hem toe aan de Geallieerden). Maar niemand trekt het nut ervan in twijfel! Deze winnende combinatie van een oplegger voor de vracht en een gemotoriseerde trekker, zien we tegenwoordig overal rijden.

Elke trucker weet dat weerstand tegen gewicht, snelheid en slijtage essentieel is voor het transport van zware ladingen. In 1952 introduceerde Michelin de radiaaltechnologie in de wereld met de Michelin X. Het versterkte karkas verdubbelde de kilometerprestaties, met een uitmuntend rijgedrag op verschillende wegdekken en aanzienlijke brandstofbesparingen.

 

 

post 1960 rolling through

 

1960 – Lagere zijwanden, grotere velgen

In de jaren zestig is de "Pilot Series 80" gelanceerd; een baanbrekende band met een laag profiel voor vrachtwagens. De lagere zijwand maakte de weg vrij voor grotere velgen en dus krachtiger remmen. Dit heeft niet alleen de algemene veiligheid van het voertuig verhoogd, maar ook de remcapaciteit, waardoor de chauffeurs zwaardere ladingen konden vervoeren.

 

 

post 1970 rolling through

 

Jaren '70 – Vragen en antwoorden

Meer tractie! Meer laadvermogen! Meer koppel! De chauffeurs vroegen erom en Michelin heeft hun behoeften beantwoord met het Remix-proces. Dit proces vernieuwt niet alleen de banden, maar vervangt ook drie tot vier lagen staaldraad౼, waardoor het volledige potentieel van het karkas wordt benut en de klanten geld kunnen besparen.

 

 

post 1986 rolling through

post 1986 img rolling through

Advertentie voor de MICHELIN XZT radiaalband voor zwaar werk. 1980 - © MICHELIN - LDD

 

1986 – Nog lager, voor meer hoogte

De wijziging van de afmetingen krijgt een nieuwe dimensie. De Michelin XX was de eerste band met ultra lage hoogte / breedte verhouding. De velgmaat bleef ongewijzigd, zodat de lagere zijwand de totale hoogte van de band verlaagde. Dit betekende dat de laadruimte van de oplegger kon worden verhoogd met behoud van dezelfde totale hoogte van het geheel. Het grotere vrachtvolume verbeterde de transportefficiëntie en het lagere zwaartepunt verbeterde bovendien de stabiliteit van de vrachtwagen.

 

 

post 1995 rolling through

post 1995 img rolling through

Japanse advertentie voor de “groene band”. 1992 - © Collection du Patrimoine Historique Michelin

 

1995 – Op weg naar groen

De brandstofprijzen rezen in de jaren '90 de pan uit. Michelin kwam de transporteurs te hulp met een nieuwe innovatie om brandstof te besparen: de eerste 'groene band'. Energy, een bandengamma met een lage rolweerstand, was Michelin's eerste engagement voor duurzame mobiliteit en beslist niet het laatste!

 

 

post 2000 rolling through

2000 – Nieuw leven voor een oude bekende

Het nieuwe millennium werd ingeluid met een 'nieuw en oud' bandenconcept. Michelin verving de iconische dubbellucht band door een oude bekende: een enkele band! Het nieuwe concept van de brede X-one band, met twee zijwanden in plaats van vier, bood een aanzienlijk betere stabiliteit, minder rolweerstand en een groter laadvermogen voor de transporteurs.

 

 

post 2016 rolling through

2016 – Klasse A op alle assen

Net als koelkasten en andere apparaten hebben ook banden een milieuklasseringssysteem. In 2016 rolde Michelin het topgamma van de AAA-band uit. Voor het eerst konden klasse A banden worden gemonteerd op alle drie posities: stuuras, aandrijfas en trailer. Om deze klassering te verdienen, ontwierp Michelin een band met een zeer lage rolweerstand en dus aanzienlijk minder CO2-uitstoot. Michelin concentreerde zich op de rolweerstand, maar zorgde er ook voor dat de AAA andere belangrijke prestatiefactoren behield, zoals grip op nat wegdek en rolgeluid.

 

 

post 2020 rolling through

post 2020 img rolling through

Truck met waterstofaandrijving - nieuwe innovatie - © MICHELIN 2020 - LDD

 

2020 – Voortdurend verder vooruit

Via de nieuwe door elektriciteit en waterstof aangedreven voertuigen, werkt Michelin hard aan het voorbereiden van de energietransitie. Veel nieuwe innovaties en technologieën zijn in de maak en in de startblokken om te gaan rollen ... Blijf op de hoogte!

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+