Banden testen kan een subjectieve job zijn!

Gepubliceerd op 17 oktober 2021 - 5 gelezen minuut(en)

Vrachtwagenchauffeur is een zwaar beroep dat niet genoeg jonge mensen aantrekt om de duizenden chauffeurs te vervangen die elk jaar met pensioen gaan. Wij spraken met drie vlooteigenaars in Polen en Roemenië, waar deze crisis bijzonder acuut is, over hoe zij hun chauffeurs aantrekken en houden.

Luister naar de podcast:

mag3 bigstory portrait

mag3 bigstory portrait

Cédric Amplement, subjectief testrijder bij Michelin

Er zijn maar twee testrijders die gespecialiseerd zijn in vrachtwagens bij Michelin! Cédric zegt dat zijn baan de heilige graal is voor chauffeurs. Maar het eerste dat moet worden uitgelegd is wat het eigenlijk betekent om een testrijder te zijn? “Het betekent dat we bij het uitproberen van nieuwe banden meer op onze gevoelens en indrukken vertrouwen dan op meetinstrumenten".

Cédric werkt voornamelijk in het Michelin-technologiecentrum in Ladoux, bij Clermont-Ferrand in Frankrijk. Hier bevindt zich het historische hoofdkwartier van Michelin. Het bedrijf heeft daar een testcentrum van 500 hectare... met ongeveer 50 km aan sporen. Maar Cédric reist ook voor zijn werk, bijvoorbeeld naar Noord-Finland om tests op ijs en sneeuw uit te voeren, of naar het Michelin-centrum in Almeria in Spanje. Hij reist ook naar locaties van fabrikanten wanneer het bedrijf zijn diensten verhuurt.

Een testrijder worden

Hoe wordt men een testrijder? Na een carrière in het leger trad Cédric in 2005 in dienst bij Michelin. Hij bekleedde verschillende technische en testfuncties, altijd gespecialiseerd in vrachtwagens. “En twee jaar geleden, omdat ik over alle nodige vaardigheden beschikte, werd mij de baan van testrijder aangeboden ter vervanging van iemand die wegging. Onze taak is om deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe producten: elk nieuw type band moet intern worden getest."

Om dat te doen, heb je objectieve en subjectieve testrijders. Objectieve testers voeren herhaaldelijk specifieke manoeuvres uit met meetapparatuur aan boord. Dit is een noodzakelijke stap, zodat elk bandenmodel kan worden goedgekeurd om aan de regelgeving te voldoen. “Wat ons als subjectieve bestuurders betreft: het is onze taak om ons in de schoenen van de gebruiker te verplaatsen. We controleren zaken als grip en balans, bijvoorbeeld door rondjes te rijden op een natte baan. Maar we registreren ook heel subjectieve noties zoals akoestisch comfort.”

In hun verslagen geven ze aan wat ze voelden - of ze iets ongewoons opmerkten - zelfs innerlijke oorsensaties. Deze waarnemingen worden vervolgens gebruikt om met het engineeringteam over verbeteringen of aanpassingen te praten.

Een heel veelzijdige positie

Omdat subjectieve tests zo specifiek zijn, stellen Cédric en zijn collega hun eigen testprotocollen op. Zij stellen relevante manoeuvres voor met een lijst van te controleren criteria en te halen doelstellingen. “We werken aan de verbetering van bestaande banden, maar we testen ook prototypes, zoals de banden die worden ontwikkeld voor waterstof- en elektrische voertuigen. Dit betekent dat we altijd veel verschillende voertuigen moeten gebruiken."

Dat is een van de leuke dingen aan zijn werk, zegt hij. Zo mocht hij rijden met militaire prototypes die miljoenen waard zijn, maar ook met kranen, 4x4's, tankwagens en vrachtwagens in alle maten. “Alle voertuigen van meer dan 3,5 ton vallen onder onze jurisdictie. We zijn als de Zwitserse zakmessen van de testrijders. We moeten alles zelf regelen: ontwerpmethodologieën, het uitvoeren van de tests, het huren of kopen van nieuwe voertuigen zo vaak als we kunnen, enz."

We volgen de evolutie van de band

Het testen van banden kan een repetitieve klus lijken. Maar eigenlijk is het voortdurend in beweging omdat banden snel evolueren, vooral met de opkomst van alternatieve energieaandrijving. Voor elektrische en waterstofvoertuigen betekent een lagere rolweerstand een langere levensduur van de batterij. De prestaties van banden zijn belangrijker dan ooit! Een andere factor is dat accu's heel zwaar zijn, wat een invloed heeft op de bandenspanning en de slijtage.

Cédric vat samen wat zijn baan inhoudt en zegt dat testrijder zijn iets heel anders is dan racepiloot. “We racen niet tegen elkaar, we delen kennis. Wij worden wel eens vergeleken met œnologen, omdat wij experts zijn op het gebied van de specifieke kenmerken van banden"!

BRONNEN

*Interview door Cédric Amplement, op 8 juni 2021​​​​​​​

sluit je aan bij de community!

Door mijn e-mailadres te verstrekken en op de onderstaande knop te klikken, ga ik akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid, geef ik mijn elektronische ondertekening en accepteer ik geautomatiseerde marketing-e-mails te ontvangen, ongeacht enige eerdere registratie op een bedrijfs-, staats- of nationale opt-out lijst van Michelin. Instemming is geen voorwaarde voor een aankoop. Je kunt op elk moment uitschrijven. Een vertegenwoordiger van Michelin kan contact met je opnemen wanneer je interesse toont voor een contact in verband met een product- of serviceaanbod. Michelin respecteert je privacy. De informatie die je aan ons verzendt, wordt beschermd door ons privacybeleid

_ *
Je bent ...
  • Een Transportbedrijf
  • Een bandenspecialist
  • Andere
0

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+