post roadstories delanchy herobanner
Het Franse koeltransportbedrijf Delanchy zet zich al lang in om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen door duurzame energie te gebruiken voor zijn vrachtwagens. Aangezien er talrijke nieuwe technologieën opduiken terwijl de kosten hoog blijven, is er oprechte overtuiging nodig om deze weg in te slaan. En het zijn vaak de grote vloten die het voorbeeld geven en de eerste actoren van verandering zijn!
Luister naar de podcast
post roadstories delanchy photo1
Joseph Delanchy richtte zijn transportbedrijf op in 1968 om dagelijks verse zeevruchten te leveren van de Bretonse kust naar Parijs en Lyon. Als man met ideeën die zijn tijd ver vooruit was en met een sterke hang naar technologische innovatie, wilde hij zijn activiteiten uitoefenen met zoveel mogelijk respect voor het milieu. Tot op de dag van vandaag maakt duurzaamheid deel uit van het DNA van Delanchy. De groep, die gespecialiseerd is gebleven in niet-diepgevroren verse producten terwijl hij zich internationaal uitbreidde, probeert voortdurend nieuwe oplossingen te vinden om bij te dragen tot een milieuvriendelijkere transportsector.
“De afgelopen jaren hebben wij onze investeringen in alternatieve energieën opgevoerd en onze samenwerking met partners zoals fabrikanten geïntensiveerd", verklaart Nicolas Muet, directeur communicatie en partnerschappen* van Delanchy. “Dit zijn nieuwe en dure technologieën, maar wij willen actoren van verandering zijn, dus investeren wij hierin uit overtuiging."
Alle groene technologieën
Als gevolg van deze overtuiging voldoet de vloot van het bedrijf, die Frankrijk en het grootste deel van West-Europa bedient, aan de nieuwste milieunormen. Het heeft ook 40 vrachtwagens die op aardgas rijden en twee 100% elektrische voertuigen, waarvan er één een prototype is. “Voor het eerst in Lyon, maakte het deel uit van ons partnerschap met Renault Trucks", zegt Nicolas. “We hebben deze truck in 2017 in gebruik genomen en geven hen real-life feedback. En toen ze in 2020 een koelwagen aan hun elektrische gamma toevoegden, kochten we het allereerste model. Nu rijdt hij dagelijks in de omgeving van Parijs en vervangt een dieselwagen op zijn route."
Naast de geleidelijke vervanging van dieselvoertuigen door voertuigen op alternatieve energie, experimenteert Delanchy ook met nieuwe vormen van energieoplossingen die op de markt komen: biodiesel en alternatieve brandstoffen, en waterstof.
De DELANCHY Groep is een onafhankelijk familiebedrijf gebleven.
Brigitte en Frédéric (twee van de kinderen van de heer Delanchy), die het bedrijf vandaag leiden, hebben dezelfde visie als hun vader en zijn overtuigd van het belang van waterstof voor het vervoer.
Zijvolgen de ontwikkeling van deze nieuwe en sterk gehypete energie al enkele jaren op de voet. In 2020 werd een partnerschap gesloten met CHEREAU, een fabrikant van vrachtwagencarrosserieën, om de door hen ontwikkelde koeloplegger te testen, waarvan het koelsysteem wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel. “Wij zullen de eersten zijn die hun voorserie-model gaan gebruiken wanneer het uitkomt, begin 2022", voegt Nicolas eraan toe. “We zijn ook in contact met andere fabrikanten om binnenkort vrachtwagens te testen die volledig op waterstof rijden."
Innovatie helpen versnellen
Het onderliggende principe van de strategie van Delanchy is om deel te nemen aan de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen en deze te helpen sneller tot rijpe technologieën uit te groeien door nu te investeren in plaats van te wachten tot de prijzen later dalen. “Wij doen ons deel, en daarna kopen we de technologie wanneer die klaar is", aldus Nicolas. “Wij willen niet dat veranderingen ons worden opgelegd, daarom zijn wij een van de enige bedrijven die experimenteert en investeert in alle alternatieve energiebronnen. We zijn gewoon een transportbedrijf, maar we kunnen fabrikanten helpen innoveren."
Hetzelfde principe geldt voor elk ander aspect van de activiteiten van Delanchy, van banden die systematisch worden geherprofileerd en van een nieuw loopvlak worden voorzien om hun levensduur te verlengen en het verbruik van hulpbronnen te verminderen, tot gebouwen, waarvoor het bedrijf de strengste milieunormen hanteert: het installeert waar mogelijk zonnepanelen en zorgt ervoor dat de werknemers zich terdege bewust zijn van duurzaamheid.
De uiterst belangrijke menselijke factor
Waarom de nadruk leggen op de bewustmaking van werknemers? Omdat de menselijke factor een cruciaal maar vaak over het hoofd gezien element is bij de uitvoering van duurzaamheidsbeleid. Nicolas legt uit dat Delanchy zijn chauffeurs al geruime tijd traint op onderwerpen als ecorijden en het verminderen van het brandstofverbruik. “We willen datzelfde niveau van opleiding en bewustzijn behouden als het gaat om alternatieve energiebronnen", zegt hij. “Bestuurders van elektrische vrachtwagens moeten bijvoorbeeld hun rijgedrag aanpassen om de autonomie van de batterij te vergroten. Je kunt de menselijke factor niet buiten beschouwing laten bij het invoeren van nieuwe technologieën."
En wat vinden de chauffeurs van het bedrijf ervan? Iedereen die bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens heeft getest, is overtuigd, zegt Nicolas. Zij genieten van de stilte, de fluïditeit, en het feit dat zij ertoe bijdragen het imago van het transport te veranderen van een vuile, vervuilende sector. “De meeste van onze chauffeurs zijn overtuigd van de noodzaak om de uitstoot te verminderen, dus ze zijn ontvankelijk en bereidwillig."
Overschakelen op schone energie gaat natuurlijk niet zonder hobbels en moeilijkheden. Elektrische vrachtwagens bieden niet dezelfde veelzijdigheid als hun tegenhangers met verbrandingsmotor, omdat rekening moet worden gehouden met oplaadtijden en -faciliteiten. Zelfs voor aardgasvoertuigen kan het tanken soms een probleem zijn, met lange wachtrijen omdat de infrastructuur nog niet volledig ontwikkeld is, ook al is het een rijpe technologie. Wat waterstof betreft, is het nog vroeg, maar zoals voor alle beginnende technologieën is het een kwestie van de kip of het ei: iemand moet de bal aan het rollen brengen om het echt van de grond te krijgen en een concurrerende schone energiebron te worden, en Delanchy wil daar zijn rol in spelen.
*Interview van Nicolas Muet, Directeur communicatie en partnerschappen Delanchy, op 1 juni 2021.
post roadstories delanchy photo2
Een paar tips voordat u overstapt op schoon vervoer
Nicolas Muet heeft een paar tips voor transportbedrijven die met hun vrachtwagenpark willen afstappen van fossiele brandstoffen.
In de eerste plaats is het belangrijk dat u gelooft in de richting die u uitgaat en dat u ervan overtuigd bent dat het gebruik van alternatieve energiebronnen niet alleen goed is voor uw bedrijf, maar ook voor de planeet.
Het helpt ook om nieuwsgierig te zijn naar nieuwe technologie en innovatie. Een "early adopter"-mentaliteit is een natuurlijke stimulans voor bedrijven die liever anticiperen op veranderingen dan erop te wachten.
post roadstories delanchy photo3
Zoals gezegd, zijn nieuwe technologieën in wezen duur. Alleen financieel gezonde bedrijven die zich de nodige investeringen kunnen veroorloven, zullen in staat zijn zich een weg te banen naar alternatieve energiebronnen.
Dat gezegd zijnde, deelnemen aan discussiegroepen is een andere nuttige manier om deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe energieën en hun ecosysteem. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het van fundamenteel belang is iedereen rond de tafel te krijgen om de beste oplossingen te vinden en samen deze noodzakelijke veranderingen tot stand te brengen.
arrow highlight yellow
Delanchy gebruikt deze Michelin twee beste brandstofbesparende banden:
- Voor langeafstandvervoer: MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 / D2 (22.5) De nieuwste rolweerstandtechnologie voor uw Truck!
- For regional transport: MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z / D rijdt op autosnelwegen, autowegen en regionale wegen, en levert overal, in alle omstandigheden. U wilt banden die uw brandstofverbruik verminderen.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night