wave5 tyre maintenance header
Het onderhoud van banden is een belangrijke factor als het gaat om uw wagenpark. Het verbetert niet alleen de veiligheid, betrouwbaarheid en technische staat van uw bestelwagens, maar het kan ook uw bedrijfsresultaat ten goede komen als het op de juiste manier wordt beheerd.
Martin Thompson, Michelin Segment Manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland en Brian Porteous, Michelin Technical Manager, delen 4 op actie gebaseerde tips.
gettyimages 1270362497
Team of Big rig semi truck with dry van semi trailer and compact cargo mini van driving side by side on the multiline highway road working hard together for timely delivery
Wagenparkbeheerders moeten de staat van hun bestelwagenbanden regelmatig controleren om hun investering te beschermen en te voorspellen wanneer ze de banden moeten onderhouden of vervangen.
Of uw bestelwagen nu wordt gebruikt voor leveringen, als ambulance, door vaklui of eender welke andere dienst, de kans is groot dat uw banden dagelijks onder zware omstandigheden werken. Krappe wegen, stoten en schokken, parkeren op de stoep, ruw terrein, stop-and-go rijden ౼ bestelwagenbanden hebben vaak een zwaardere levensduur dan de meeste andere soorten banden die op een vrije weg rollen. Hoe kunt u de levensduur van uw bestelwagenbanden verlengen?
wave5 tyre maintenance img1
Martin Thompson, Michelin Segment Manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland en Brian Porteous, Michelin Technical Manager
1. Kies de juiste band voor uw bestelwagen
Eerst moet u het juiste laadvermogen en de juiste afmetingen hebben om goed met uw voertuig te kunnen werken en aan de voorschriften te voldoen. Dat betekent dat de band klaar moet zijn om de juiste belasting te dragen, op het juiste wiel in goede staat moet zijn gemonteerd en de juiste maat moet hebben voor het voertuig. Schadebestendigheid is ook een belangrijke indicator, net als de levensduurkosten en de prestaties op de weg. Let dus op een robuuste bescherming van de zijwanden, doeltreffende profielpatronen, prestaties voor alle seizoenen, een lage rolweerstand en een goede grip op nat en droog wegdek. "Je moet dezelfde logica toepassen op de bandenkeuze als op de voertuigkeuze," zegt Porteous. "Vraag jezelf af, waar wordt het voor gebruikt? Waar wordt ermee gereden? Wat gaat het vervoeren en wanneer? Zodra je die vragen hebt beantwoord, kies je je band in functie daarvan.
tip0
De rolweerstand kan van invloed zijn op je brandstofverbruik en grip op nat wegdek.
Deze informatie is zichtbaar op het bandenlabel, zodat je gemakkelijker een verstandige keuze kan maken
2. Controleer de banden regelmatig
Het maximaliseren van de uptime is een grote uitdaging voor wagenparken ‧ stilstand betekent immers al snel inkomstenverlies. Drukke chauffeurs en eigenaars zijn geneigd af te zien van regelmatige controles ten gunste van snelle leveringen. Maar de tijd nemen om problemen in een vroeg stadium op te sporen kan aanzienlijke winst opleveren. Bijvoorbeeld, een steen of spijker die ongecontroleerd in uw band terechtkomt, kan uiteindelijk een spanningsverlies veroorzaken dat leidt tot pech langs de weg of zelfs een incident tijdens het rijden. Niet alleen kan je te maken krijgen met noodreparatiekosten, maar je kan ook een lading diepvriesproducten kwijtraken of een dringende levering missen. In plaats daarvan bevelen Thompson en Porteous dagelijkse visuele controles aan om de toestand van alle vier de banden te controleren, en wekelijkse fysieke controles van de bandenspanning.
Gebruik de bandenspanning die door de fabrikant van de bestelwagen is voorgeschreven voor de ladingen die u vervoert en controleer de bandenspanning met een goede kwaliteitsmeter wanneer de banden koud zijn, om er zeker van te zijn dat de door u ingestelde spanning juist is. Door regelmatige controles bouwt u een beeld op van wat normaal is voor uw voertuig. Als er iets verandert, kunt u dat snel signaleren en handelen voordat het uitgroeit tot een noodsituatie. De vijf minuten die u hierelke dag aan besteedt, kunnen u op lange termijn tijd en geld besparen!
tip0
In plaats van de banden aan het begin van de dag te controleren, laat u uw chauffeurs aan het einde van hun dag een controle uitvoeren౼ Ze zullen minder haast hebben en de reparaties kunnen 's nachts worden uitgevoerd, zodat de bestelwagen 's ochtends klaar is om de weg op te gaan!
wave5 tyre maintenance img2
3. Zorg voor een reserveband
De meeste wagenparken kiezen er tegenwoordig voor om geen reservewiel in het voertuig mee te nemen voor een hoger laadvermogen. Als je het moeilijk vindt om te kiezen tussen wel of geen reserve, is een goede middenweg om reservebanden in het depot te bewaren. Zo kan je het laadvermogen maximaliseren en toch een back-up bij de hand hebben. Als je van plan bent reserveonderdelen in het depot op te slaan, moet je de spanning ervan regelmatig controleren ౼ ten minste eenmaal per week, aangezien banden na verloop van tijd langzaam hun spanning verliezen ౼ en de banden opslaan in een schone, droge en koele omgeving om schade te voorkomen
tip0
Als je ervoor kiest om zonder reserveband te rijden, is het des te belangrijker om de regelmatige controles van het voertuig bij te houden!
4. Wissel je banden op de juiste manier
Idealiter worden alle vier de banden tegelijkertijd vervangen. Maar omdat voor- en achterbanden met verschillende snelheden slijten, is dit niet altijd mogelijk. Nieuwe banden moeten altijd aan de achterkant worden gemonteerd en versleten achterbanden moeten naar de voorkant worden verplaatst. Dit houdt de stabiliteit van het voertuig in stand en zorgt ervoor dat de rijeigenschappen vergelijkbaar zijn met die waaraan de bestuurder gewend is. Het houdt ook de gemiddelde leeftijd van de banden op uw voertuig lager en zorgt ervoor dat u alle waarde uit de banden haalt voordat u ze vervangt.
Wanneer banden van de ene op de andere as worden overgezet, moet de spanning altijd worden aangepast aan de nieuwe posities
Interview door Martin Thompson en Brian Porteous uitgevoerd op 5 april 2022
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night