eurotruck header

Euro Truck Simulator 2: gamificatie van het leven van een tucker

Gepubliceerd op 31 maart 2022 - 10 gelezen minuut(en)

Truckers zijn er alleen op uit, navigeren door moeilijke situaties, verkennen nieuwe plaatsen ౼ en ze worden gezien als een soort alledaagse held. Miljoenen mensen over de hele wereld grijpen de kans om hun eigen heldenfantasie te spelen en merken doen ook mee.

eurotruck portrait

Pavel Sebor, CEO van SCS Software, maker van Euro Truck Simulator 2 Mike Lawton, Hoofd wereldwijde marketing en communicatie voor merklicenties van Michelin

Hardcore fans van echte merken

Als je nog nooit hebt gehoord van het enorme succes: de “Euro Truck Simulator 2” is een videospel dat spelers achter het stuur zet van hun eigen zware vrachtwagen. Ze beginnen als een pas aangenomen chauffeur, die instaat voor het afleveren van vrachten. Naarmate ze vorderen in het spel, rijden ze door beroemde steden en schilderachtige wegen, vervoeren ze steeds grotere ladingen, klimmen ze op in de rangorde en kunnen ze uiteindelijk hun eigen bedrijf beginnen en een hele vloot beheren. Tijdens het spel kunnen ze hun voertuigen aanpassen.

“Toen we Euro Truck Simulator 2 voor het eerst lanceerden, moesten we heel snel heel veel content creëren," herinnert Pavel Sebor, CEO van SCS Software zich(1). Als gevolg daarvan waren de eerste versies van het spel veel minder gedetailleerd dan de levensechte versie die nu op de markt is. Vandaag hebben de hardcore fans hun verwachtingen verhoogd. “Hoe realistischer we het maken, hoe beter onze spelers zich voelen," geeft hij aan. “Ze willen niet rijden in een vrachtwagen met een verzonnen merknaam of een verzonnen bandennaam. Ze willen spelen met de merken die ze kennen en waar ze van houden."

“Spelers willen niet rijden in een vrachtwagen met een verzonnen merknaam of een verzonnen bandennaam. Ze willen spelen met de merken die ze kennen en waar ze van houden."

Pavel Sebor, CEO van SCS Software, maker van Euro Truck Simulator 2

Daarom hebben merken zoals Michelin een centrale plaats ingenomen in dit succesverhaal. “Onze samenwerking begon zeven jaar geleden," preciseert Mike Lawton, Hoofd wereldwijde marketing en communicatie voor merklicenties van Michelin(2). “Het is een voor beide partijen gunstige ervaring geweest," voegt hij eraan toe. “Wij delen onze technische kennis en input met SCS Software, wat hun spel nog geloofwaardiger maakt. De hele relatie draait om authenticiteit en spelers een echt gevoel geven voor onze producten. En wij winnen er ook mee, omdat we met onze doelgroep op een heel andere manier kunnen communiceren. Onze fans zijn betrokken bij het merk op een manier als nooit tevoren."

eurotruck img1


Personalisering op de eerste plaats

“Het afstemmingselement is enorm," zegt Sebor. “De vrachtwagens in ons spel zijn net grote barbiepoppen ౼ je kunt de spiegels veranderen, het ontwerp, deflectoren toevoegen ౼ het is belangrijk voor mensen om controle te hebben over hoe hun vrachtwagen eruit ziet." Spelers die een echt meeslepende ervaring zoeken, kunnen het Michelin Fan Pack kopen. De add-on bevat een heel gedetailleerde reeks vrachtwagenbanden, zodat spelers de juiste band voor hun toepassing kunnen kiezen. “Het geeft het een ander niveau van authenticiteit," zegt Lawton. Met het fan pack kunnen spelers hun truck in het kenmerkende blauw en geel van Michelin schilderen, producten met Michelin-licentie zoals petten, koelers en luchtverfrissers toevoegen aan het interieur van hun cabine en natuurlijk de iconische Michelin-mascotte op hun truck zetten

“Wij zijn een merk dat mensen aanspreekt. Onze brand advocates zijn opgegroeid met de Michelin man, ze speelden als kind met speelgoedsets! “

Mike Lawton, Hoofd wereldwijde marketing en communicatie voor merklicenties van Michelin


Michelin is al meermaals verkozen tot een van de beste, meest herkenbare merken ter wereld ౼ dus het is geen verrassing dat het fan pack al meer dan 600.000 keer is gedownload sinds het in januari 2017 in de verkoop ging. “Wij zijn een merk dat mensen aanspreekt. Onze brand advocates zijn opgegroeid met de Michelin man, ze speelden als kind met speelgoedsets! Wij zijn een merk dat al hun hele leven bij mensen is," zegt Lawton. “Ze zien ons merk als betrouwbaar en echt geloofwaardig."

eurotruck img2


Volgende

In de loop der jaren is er wat Lawton omschrijft als een "natuurlijke evolutie van de werkelijkheid." Hij zegt: “De eerste realiteit was gewoon dat je een merkband van Michelin in het spel kon zien. Later konden spelers het type band kiezen dat ze wilden en hun truck aankleden met merkproducten."

"Voor mij is de volgende fase het injecteren van realisme in de ervaring. Niet alleen merkaanwezigheid, maar merkwaarde ౼ om aan te tonen dat Michelin een lange levensduur en veiligheid biedt," zegt Lawton. Die diepere ervaring houdt bijvoorbeeld in dat echte prestatie- en veiligheidsaspecten in het spel worden geïntegreerd. Bijvoorbeeld de rolweerstand en de remprestaties op nat wegdek, die sterk afhankelijk zijn van de technologie in de band, maar ook van de manier waarop mensen banden oppompen en onderhouden.

“Hopelijk zal het aannemen van de onderhoudspraktijken die nodig zijn om succes te hebben in het spel, bestuurders aanmoedigen om diezelfde gewoonten in hun dagelijkse routines te integreren."

Mike Lawton, Hoofd wereldwijde marketing en communicatie voor merklicenties van Michelin


Lawton hoopt dat deze ontwikkelingen zich ook zullen vertalen in gewoonten in de echte wereld. “Hopelijk zal het aannemen van de onderhoudspraktijken die nodig zijn om te succes te hebben in het spel, bestuurders aanmoedigen om diezelfde gewoonten in hun dagelijkse routines te integreren." We willen dat ze de spanning controleren en hun banden op de juiste manier beheren, zodat ze zo veilig mogelijk zijn en een zo laag mogelijk brandstofverbruik hebben."

De toekomst van Sebor zal gericht zijn op het bijhouden van de vraag. “Relevant blijven en aan de spits van de technologische vooruitgang staan, is een uitdaging waar geen einde aan komt. Het werk is nooit af!" zegt hij. “Of het nu gaat om het toevoegen van een hert dat over de weg loopt, een nieuwe toeristische route... er zijn altijd nieuwe mogelijkheden om toe te voegen, er zijn altijd fans die om meer vragen. Snelle, constante groei is veeleisend, maar het is wel een leuk probleem."


Euro Truck Simulator 2: Michelin Fan Pack DLC Update!


Volgens de cijfers: Euro Truck Simulator 2 -

  • 2012 Startdatum
  • 7 Grote vrachtwagenmerken
  • 9 Michelin banden om uit te kiezen
  • 7 aanpasbare Michelin cabine accessoires
  • 97% Steam-score in 2021
  • 79% Metacritic-score in 2019


Focus op... het huidige Michelin Fan Pack

Euro Truck Simulator 2 spelers kunnen kiezen uit vier categorieën Michelin-banden om hun voertuigen uit te rusten.

Euro Truck Simulator 2: Michelin Fan Pack DLC Update

eurotruck box1

LANGDURIGE BRANDSTOF EN CO2-EFFICIENT

X® LINE™ ENERGY™ Z2/D2- en X® LINE™ ENERGY™ F/Z/D/T-banden bieden een uitstekende rolweerstand, ideaal voor langeafstandgebruik, en zijn tegelijk zuinig en milieuvriendelijk.


VEELZIJDIG ON-ROAD FUEL EN CO2-EFFICIENT

De MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z/D-lijn zorgt voor een optimaal brandstofverbruik, zonder in te boeten aan levensduur. Deze veelzijdige banden zijn tijdens elk seizoen veilig op wegen en snelwegen.

eurotruck box2


eurotruck box3

ON-ROAD LONGEVITY

MICHELIN X® MULTI™ F/D/T/Z en MICHELIN X® MULTI™ T2 hebben een uitstekend kilometerrendement en bieden veelzijdigheid en een lange levensduur op wegen
en snelwegen in alle klimatologische omstandigheden.


HEAVY LOAD

MICHELIN MULTI HD D/Z , MICHELIN X Multi HL-T en MICHELIN X Multi HL-Z robuuste banden met een hoge weerstand tegen beschadigingen, geschikt voor zware ladingen en bieden een hoog kilometragepotentieel en veiligheid gedurende elk seizoen.

eurotruck box4


Bronnen

(1)Interview door Pavel Sebor, afgenomen op 7 oktober 2021
(2)Interview door Mike Lawton, afgenomen op 11 oktober 2021
*Het handelsmerk "Euro Truck Simulator 2" is een gedeponeerd recht van SCS Software s.r.o.. Alle andere merknamen, handelsmerken, geregistreerde merken, logo's en symbolen op voertuigen in het spel zijn eigendom van hun rechtmatige eigenaars.

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+