post spotlight hydrogen herobanner

Waterstof: een helder alternatief voor een milieuvriendelijkere transportsector

Gepubliceerd op 1 september 2021 - 5 gelezen minuut(en)

Daniel Keller, COO van Hyundai Hydrogen Mobility AG, verkoopt niet alleen een vrachtwagen, hij verkoopt het idee van een duurzame toekomst voor de zware vrachtwagensector. Hyundai heeft 's werelds eerste in massa geproduceerde zware waterstoftruck gelanceerd, samen met een ecosysteem om deze lancering te ondersteunen in Zwitserland. Vandaag verspreidt Daniel zijn boodschap over de hele wereld: De toekomst is nul-uitstoot. De toekomst is waterstof

 

post spotlight hydrogen daniel keller


Daniel Keller, Chief Operating Officer (COO) van Hyundai Hydrogen Mobility AG in Zwitserland

 

Wat is waterstofenergie en hoe werkt het?

Daniel Keller: We gebruiken elektriciteit om de atomen in water te splitsen, waardoor we twee delen waterstof en één deel zuivere zuurstof krijgen. De waterstof wordt samengeperst, opgeslagen en vervolgens weer omgezet in elektriciteit in de brandstofcel van de vrachtwagen. De brandstofcel is echt het hart van de technologie, of wat ik graag de "magische saus" noem. Hiermee kunnen we groene waterstof gebruiken, die volledig wordt geproduceerd uit hernieuwbare energie, en kunnen we een koolstofvrij vervoerssysteem creëren. Het enige dat uit de uitlaat komt is waterdamp ౼ het is zo schoon dat je het zelfs zou kunnen drinken!

Een emissievrije vloot beheren klinkt ongelooflijk! Waarom gebruikt niet iedereen deze technologie?

D.K.: De grote uitdaging is dat we niet gewoon een vrachtwagen op waterstof kunnen verkopen ౼ we moeten een heel ecosysteem creëren. Eerst moeten we groene waterstof produceren en deze vervolgens distribueren naar waterstoftankstations (hydrogen refueling stations, HRS) waar zware vrachtwagens kunnen tanken. Maar vertel me eens, hoeveel waterstof vrachtwagens heeft u in uw leven gezien? Als u zoals de meeste mensen bent, waarschijnlijk nul.

Dus het is het klassieke scenario van de kip en het ei. Begint je een HRS netwerk op te bouwen voordat je waterstofvrachtwagens verkoopt? Of waterstofvrachtwagens gaan uitrollen voordat ze een plek hebben om te tanken?  In Zwitserland bouwen we aan een waterstof-ecosysteem. We zijn een jaar geleden begonnen met één officieel tankstation; vandaag hebben we er zeven of acht ౼ het aantal groeit elke paar weken. Nu we de vrachtwagens hebben, is het zinvol om tankstations te bouwen en nu we tankstations hebben, kunnen we vrachtwagens verkopen. Het valt allemaal in elkaar als een grote puzzel.

 

Elke dag leren we iets nieuws en doen we iets voor de eerste keer, net als onze partners

Daniel Keller, COO bij Hyundai Hydrogen Mobility AG                                                                                                    

 

Waarom hebt u besloten het proefproject in Zwitserland te lanceren?

D.K.:  In 2001 voerde Zwitserland een CO2-emissieheffing in op basis van het gewicht en het aantal gereden kilometers van vrachtwagens. Waterstofvoertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting, dus vanuit kostenoogpunt was het zinvol om ons ecosysteem in Zwitserland te testen, omdat het ons een prijsvoordeel gaf ten opzichte van dieselmotoren. Je moet beginnen waar je een “sweet spot” hebt. Nu we hebben bewezen dat dit systeem werkt, kunnen we het ook op andere Europese markten invoeren. Wij willen de manier veranderen waarop de wereld aan zwaar transport doet, en dat kunnen we niet alleen vanuit Zwitserland. 

 

Dat klinkt als een verheven doel ౼ is het mogelijk?

D.K.: Laat me dit uitleggen met cijfers. Als je een HRS economisch wilt exploiteren, heb je 700 auto's nodig om regelmatig te tanken. Er zijn nog niet eens 700 waterstofvoertuigen in heel Zwitserland! Maar als zware vrachtwagens zouden tanken bij diezelfde HRS, zou je maar 15 vrachtwagens nodig hebben om regelmatig te tanken. Dat betekent dat vrachtwagens de weg kunnen effenen naar een waterstofmobiliteitsmaatschappij voor iedereen!
Maar dit alles kost tijd omdat we vanaf nul beginnen. Elke dag leren we iets nieuws en doen we iets voor de eerste keer, net als onze partners". Wij rekenen op onze partners in het Eco-systeem en wij werken dagelijks zeer nauw met hen samen.

 

Realistisch gezien, wanneer wordt de aankoop van een waterstofvrachtwagen een serieuze optie voor de gemiddelde vlooteigenaar?

D.K.: Op dit moment is het al zinvol voor de gemiddelde fleetowner in Zwitserland omdat het ecosysteem al bestaat. In andere landen moet ook de infrastructuur worden aangelegd. Waarschijnlijk zullen de grote wagenparken de weg effenen en zullen de kleine bedrijven de komende jaren de sprong wagen. Er zal geen big bang zijn en ౼ BOEM, de hele industrie is 100% waterstof. Het zal minstens 10 jaar duren om volledig om te vormen. Ook kunnen we het financiële aspect niet over het hoofd zien. Natuurlijk wil iedereen graag groen zijn, maar uiteindelijk moet deze vooruitgang wel economisch verantwoord zijn. We moeten 30-100 vrachtwagens in een bepaald gebied strategisch verkopen om een haalbare business case te creëren voor de bouw van HRS en de volledige infrastructuur. De netwerken moeten van tevoren worden opgebouwd, hand in hand met alle belanghebbenden, om de waterstofmobiele toekomst in te kunnen gaan ౼ zodat het eigenlijke netwerk ook door onze concurrenten kan worden gebruikt. Zo sterk geloven wij in de toekomst van waterstof.

 

BRONNEN

*Alle vermelde cijfers en waarden zijn afkomstig uit een interview met Daniel Keller, COO van Hyundai Trucks, op 04 mei 2021.

 

 

bloc titre hydrogène

hydrogen table nl

 

 

post spotlight hydrogen highlight

Het MICHELIN X® MULTI ENERGY ™-gamma is de optimale oplossing voor elektrische vrachtwagens.

Hebt u banden nodig om uw voertuig te optimaliseren met een uitstekend evenwicht tussen energie-efficiëntie / levensduur onder hoge draaimomenten / grip?

De X® Multi Energy Z & D maken de "come to reality" van FCEV gemakkelijker dan ooit:

•        Verbeterde rolweerstand 
•        0,7 kg/t (-11%) vs X Multi op de trekker 
•        Uitstekende kilometrage 
•        Sterke karkas duurzaamheid 
•        All season grip: 3PMSF marking

 

 

 

 

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+