White transporter driving inside the city

header hd

White transporter driving inside the city

Bestelwagen: 4 criteria voor een duurzamere bandenkeuze

Gepubliceerd op 14 maart 2023 - 2 gelezen minuut(en)

De vervoerssector heeft tegenwoordig een grote invloed op het milieu. Ook de band speelt een belangrijke rol: uit analyses van de levenscyclus van banden blijkt dat het merendeel van de milieueffecten verband houdt met de gebruiksfase. Laten we samen uitzoeken met welke factoren u rekening moet houden bij het kiezen van een bestelwagenband.

Stéphane Lam, Marketing Product Manager voor de Urban Business Line van Michelin, vertelt ons meer.

stephanelam

Stéphane Lam, Marketing Product Manager
voor de Urban Business Line van Michelin

 

Criteria 1 - levensduur

Hoe langer uw band meegaat, hoe minder u hem gebruikt en hoe minder afval hij oplevert.

Gemiddeld haalt de MICHELIN Agilis CrossClimate band minimaal 25% meer kilometers dan de belangrijkste zomer- en winterbanden van de concurrentie en 39% meer dan zijn belangrijkste vierseizoenenband concurrenten(1,2,3).

Om de kilometrage van uw banden te verbeteren, kijken fabrikanten naar de volgende stap: connected banden.

Deze banden maken namelijk predictief onderhoud mogelijk, zodat u geen banden verliest. Kortom, ze gaan langer mee.

Het zal niet lang meer duren voordat de connected smart tyres die al in de vrachtwagensector worden gebruikt, ook beschikbaar komen voor bedrijfsvoertuigen en lichte vrachtwagens.

Criteria 2: Rolweerstand & compatibiliteit met elektrische voertuigen

Nu de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor in Europa in 2035 zal ophouden, bestudeert Michelin innovatieve banden voor lichte vrachtwagens die compatibel zijn met de overschakeling naar elektrische voertuigen.
Het extra gewicht van de batterijen, het koppel van de elektrische motor en het regeneratief remmen: al deze factoren versnellen de bandenslijtage.

Daarom is het essentieel om banden met een goede rolweerstand* te kiezen, die de autonomie van het voertuig optimaliseren en tegelijkertijd goede rij- en veiligheidsprestaties leveren, ongeacht de rijomstandigheden.

* Dit is de weerstand die de banden ondervinden wanneer ze over een bepaald oppervlak rollen. De belangrijkste oorzaken zijn vervorming van de band, luchtweerstand en wrijving met de grond.

Criteria 3: Robuustheid

In ruige stedelijke omgevingen waar bestelwagens intensief worden gebruikt, komen schokken op de band vaak voor. Een robuuste band is echter beter bestand tegen schokken en voorkomt dus voortijdige afval.

Op dit gebied is Michelin een pionier in het ontwerpen van versterkte zijwandbeschermers in zijn speciale bestelwagengamma, MICHELIN Agilis.

Criteria 4: Een vierseizoenenband

In Europa was de bandenkeuze in het segment lichte vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen tot nu toe verdeeld in twee hoofdseizoenen: zomer en winter.
In 2018 pioniert Michelin met de MICHELIN Agilis CrossClimate band, een compromisloze vierseizoenenband.

De uitdaging was om een veelzijdige band te leveren die perfect geschikt was in alle seizoenen. Het moest wel:

- goed presteren op natte wegen,
- het remmen en accelereren op besneeuwde wegen optimaliseren,
- een goede levensduur en kilometrage bieden,
- voldoende robuust zijn, met name op de zijwanden, om bestand te zijn tegen agressief stadsgebruik.
Bovendien maakt de Michelin-groep gebruik van eigenschappen die voor busbanden zijn ontwikkeld, door unieke dikke beschermkappen langs de zijwand op te nemen in zijn recente bandenreeksen voor Commercial Light Truck (CLT).

De MICHELIN Agilis CrossClimate band zit boordevol innovaties die de veiligheid, de rijeigenschappen en de levensduur verbeteren, maar behoudt evenwichtige prestaties om het brandstofverbruik op lichte vrachtwagens of bedrijfsvoertuigen niet te verhogen.

Naast deze milieuvriendelijke hefbomen zoeken fabrikanten naar nieuwe duurzame oplossingen. De Michelin-groep heeft zich ten doel gesteld tegen 2030 40% duurzame materialen te gebruiken in al zijn bandenonderdelen en tegen 2050 100% duurzame materialen. Banden zullen geleidelijk worden samengesteld uit gerecycleerde, biogebaseerde en hernieuwbare materialen.

Bronnen

(1) Levensduurtests uitgevoerd door DEKRA Test Center op verzoek van Michelin, in 2017, op afmeting 235/65 R16C 115/113 R, op Mercedes-Benz Sprinter, in vergelijking met zijn belangrijkste premium zomer-, winter- en vierseizoensconcurrenten (ZOMER: MICHELIN Agilis CrossClimate (50145 km); BRIDGESTONE Duravis 660 (42760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29660 km), WINTER MICHELIN Agilis CrossClimate (50412 km), CONTINENTAL VanContact Winter(32863 km), PIRELLI Carrier™ Winter(33009 km); ALL SEASON MICHELIN Agilis CrossClimate (47702 km) CONTINENTAL VanContact™4Season (21396 km), PIRELLI Carrier™ All Season (30467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29790 km))

Levensduurtest uitgevoerd bij gemiddeld reëel gebruik (D50) met 10.000 km afgelegd, en geëxtrapoleerd met geschatte levensduur op 1.6 mm.

(2) - levensduur - Levensduurtest uitgevoerd door DEKRA Test Center op verzoek van Michelin in 2017, op maat 235/65 R16C 115/113 R, op Mercedes-Benz Sprinter, in vergelijking met zijn belangrijkste premium zomer-, winter- en vierseizoensconcurrenten (ZOMER: MICHELIN Agilis CrossClimate (50145 km), BRIDGESTONE Duravis 660 (42760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29660 km), WINTER: MICHELIN Agilis CrossClimate (50412 km), CONTINENTAL VanContact Winter (32863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33009 km), VIERSEIZOENSBAND: MICHELIN Agilis CrossClimate (47702 km) CONTINENTAL VanContact™ 4Season (21396 km), PIRELLI Carrier™ All Season (30467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29790 km)).

Levensduurtest uitgevoerd bij gemiddeld reëel gebruik (D50) met 10.000 km gelopen, en geëxtrapoleerd met geschatte levensduur op 1,6 mm.

(3) - levensduur - interne Michelin-studie uitgevoerd in aanwezigheid van DEKRA Test Center (Narbonne Track) in december 2020- februari 2021, op maat 235/65R16C 115/113 R, op Renault Master, MICHELIN Agilis CrossClimate (29789 km) in vergelijking met BRIDGESTONE Duravis All Season (22023 km).

Levensduurtest uitgevoerd bij gemiddeld reëel gebruik (D50) met 9.421 km afgelegd, en geëxtrapoleerd met geschatte levensduur op 1,6 mm

Resultaten kunnen variëren naargelang de weg- en weersomstandigheden

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+