wave5 difference tyres header
Of je nu een vrachtwagen of een bestelwagen rijdt, dikwijls deel je dezelfde weg. Maar delen jullie ook dezelfde banden? We bekeken de verschillen en gelijkenissen tussen vrachtwagen- en bestelwagenbanden. De resultaten? Je zal verrast zijn!
Hier zijn Ana Gonzalez, Regional Truck Product Marketing Manager Michelin Europe en Sophie Mazelier-Gaillochet, Regional Van Product Marketing Manager, Michelin Europe om het uit te leggen.
wave5 difference tyres img1
Ana Gonzalez, Regional Truck Product Marketing Manager Michelin Europe en Sophie Mazelier-Gaillochet, Regional Van Product Marketing Manager, Michelin Europe.
De verschillen tussen vrachtwagen- en bestelwagenbanden
1 – Productsegmentatie
De productsegmentatie is erop gericht alle behoeften van de consumenten van vracht- en bestelwagens te dekken.
medium truck picto
Voor vrachtwagens zijn de gebruiksmogelijkheden momenteel veel groter. "Michelin biedt 12 lijnen vrachtwagenbanden voor verschillende toepassingen (van snelwegen tot off-road) en verschillende behoeften (hoge kilometrage, energie-efficiëntie, robuustheid), aangezien klanten verschillende behoeften kunnen hebben voor hetzelfde gebruik", zegt Ana Gonzalez.
van picto
Michelin heeft 4 lijnen voor lichte voertuigen. Zij worden meestal ontworpen voor multifunctioneel gebruik om te voldoen aan een hele reeks behoeften en verwachtingen, waaronder kilometrage, robuustheid, veiligheid en duurzame mobiliteit (zie onderstaande tabel).
Michelin biedt 12 lijnen vrachtwagenbanden voor verschillende toepassingen (van snelwegen tot off-road) en verschillende behoeften (hoge kilometrage, energie-efficiëntie, robuustheid), aangezien klanten verschillende behoeften kunnen hebben voor hetzelfde gebruik
2 – Voertuigconfiguraties en het productaanbod
Het doel is het beste product te vinden voor de configuratie van uw voertuig, of het nu een vrachtwagen of een bestelwagen is.
picto SMALL medium truck
Gezien de ongelooflijke verscheidenheid van activiteiten waarbij vrachtwagens worden gebruikt, zijn er veel verschillende voertuigconfiguraties die een verschillende verdeling van het laadvermogen vereisen (tot 10 ton per as): vrachtwagens met een stijf frame, trekkers, aanhangwagens met een stijf frame en zelfs grote ladingen. Aangezien de verschillende assen (stuur, aandrijving, aanhangwagen) verschillende taken hebben, zijn er voor elke as verschillende banden beschikbaar. Banden met meer lamellen op het loopvlak bieden bijvoorbeeld de tractie die een aandrijfas nodig heeft.
picto SMALL van
Er zijn slechts twee soorten configuraties voor bestelwagens, met maximaal 6 banden die tot 3,5 ton per as kunnen dragen.
tyre truck stock person
Michelin bandenmaten
Lichte bestelwagens: 14" tot 17"
Vrachtwagens: 17.5” tot 22.5”
3 – De multilevensstrategie
De multi-life strategie is uniek voor vrachtwagenbanden. Vooral populair in landen als Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, betekent dit dat de levensduur van een band wordt verlengd door deze te herprofileren of te vernieuwen
Loopvlakvernieuwing, dat Michelin al sinds 1923 aanbiedt, betekent dat het karkas opnieuw wordt gebruikt en het versleten loopvlak door een nieuw wordt vervangen.
Herprofilering betekent het verwijderen van rubber van het bestaande rubberblok om het loopvlakpatroon een nieuwe diepte te geven en langer grip te behouden.
Deze oplossingen zijn ideaal voor vloten die hun bedrijfskosten willen optimaliseren en hun ecologische voetafdruk willen verkleinen
4 – 3PMSF-markering
picto SMALL medium truck
De meeste vrachtwagenbanden hebben de 3PMSF-markering (3 Peak Mountain Snow Flake) vanwege de toegenomen vraag (regelgeving, subsidies, verzekeringen, enz. in bepaalde Europese landen). de 3PMSF-markering garandeert dat de band in een voorgeschreven test ten minste een minimaal gripniveau biedt op paksneeuw.
(In de winter vereisen sommige Europese landen 3PMSF-banden op de aangedreven en de gestuurde as en 3PMSF- of M+S-banden op de aanhangwagenas).
picto SMALL van
Voor lichte bestelwagens is de 3PMSF-markering gereserveerd voor alle seizoenen en voor de winter (3 van de 4 Michelin-lijnen).
wave5 difference tyres img2
De gelijkenissen tussen vrachtwagen- en bestelwagenbanden
1 – Banden ontwikkeld met en voor elk gebruikersprofiel
Voor zowel vrachtwagen- als bestelwagenbanden betrekt Michelin de klanten al tientallen jaren zoveel mogelijk bij het ontwerp en de ontwikkeling van banden die volledig aan hun verwachtingen en nieuwe behoeften beantwoorden. Dit gebeurt door middel van feedback uit het veld, ontmoetingen, persoonlijke gesprekken, lokale dialogen, enquêtes en nog veel meer. Dat heeft geleid tot de opkomst van oplossingen op maat, waaronder schadebestendige loopvlakken voor vrachtwagens die vooral op de weg worden gebruikt maar ook off-road moeten rijden, versterkte zijwanden voor bestelwagens in grotendeels stedelijke omgevingen en loopvlakken met uitgebreide groeven en lamellen voor zware winterse omstandigheden.
2 – Een groeiende bandenmarkt
De markt voor vrachtwagen- en bestelwagenbanden groeit sinds 2015 gestaag en bereikt in 2021 het hoogste punt tot nu toe.
picto SMALL medium truck
+13% in 2020 (exclusief Rusland)*
picto SMALL van
+19,2% in 2020*
3 – Transformatie naar een ecologische overgang
"Elektrische voertuigen op batterijen, waterstofvoertuigen... Alternatieve brandstoffen zijn booming, vooral in stedelijke gebieden. Terwijl het aandeel van alternatieve brandstoffen in busvloten toeneemt, zijn het in het goederenvervoer vooral de eigenaars van bestelwagens die deze overstap doen, met name voor last-mile deliveries", zegt Sophie Mazelier-Gaillochet.
Michelin heeft rekening gehouden met die transformatie. Het doel: aanbiedingen op maat maken voor dit soort voertuigen.
4 – Heel vergelijkbare gebruikersverwachtingen
Belangrijkste verwachtingen voor banden, klanten van vrachtwagens vs. klanten van bestelwagens
De topverwachting verschilt van klant tot klant. Toch zien we bestelwagenklanten en vrachtwagenklanten met precies dezelfde kernbehoefte:
- Kilometrage / kosten per kilometer
- Mobiliteit in alle seizoenen / tot de laatste mm
- Robuustheid gekoppeld aan het gebruik (karkas, zijwanden, loopvlak, multi-life, enz.)
- TCO / energie-efficiëntie
- Duurzame mobiliteit
- Veiligheid
IN DE PRAKTIJK
1 - Bepaal hoe de band zal worden gebruikt (lange afstand, regionaal, stedelijk, on-road, off-road, zware winterwegen, enz.)
2 - Bepaal de belangrijkste behoefte of verwachting voor de band (hoge kilometrage, energie-efficiëntie, robuustheid).
3 - Kies het juiste loopvlak op basis van de maat/bandenpositie, het gebruik en de belangrijkste verwachtingen.
4 - Optimaliseer het onderhoud van uw bestelwagenbanden door de praktische tips van deze twee Michelin-experts te volgen
quotation right white
IDEEËN OM TE VOLGEN
1- Denk aan multi-life voor vrachtwagenbanden
Loopvlakvernieuwing, herprofilering: "Goed voor de planeet en voor uw portemonnee! " Met MICHELIN Regenion© (zelfregenererend loopvlak) gebruikt u de band en het rubber tot op de laatste millimeter en bespaart u!
2- Focus op EU-etikettering
Sinds 1 mei 2021 helpt het nieuwe EU-etiketteringssysteem voor vrachtwagenbanden u betere beslissingen te nemen over banden met uitgebreidere, beter zichtbare etiketten.
Interview met Ana Gonzalez en Sophie Mazelier-Gaillochet op 1 april 2022
*ETRMA - 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night