post ontheroadwith online strategy herobanner
"Google het" ౼ en uw klanten zijn niet anders. In onze 'hyper digitale wereld' is een solide online aanwezigheid voor uw bedrijf van essentieel belang. Wij hebben drie vlooteigenaars ontmoet om te praten over - online strategie: een grote groep met 1.000 werknemers en twee kleine vloten met minder dan 20 werknemers. Zij delen hun ervaringen en enkele tips met ons. Download de samenvatting aan het eind van het artikel!
bloc titre description online strategy 1
Thierry Mazet* is de CEO van Groupe Mazet - een Frans familiebedrijf gevestigd in Montelimar (regio Auvergne Rhône-Alpes) en zijn dochter, Deborah Mazet, is CEO van het communicatiebureau L'Agence D. Het bureau van Deborah hielp Transport Mazet bij het opzetten van zijn 360° communicatiestrategie.
Groupe Mazet is een van de top zoekresultaten voor heavy duty trucking, wat betekent dat je goed bezig bent met het creëren van een online aanwezigheid! Wat is het beste advies dat u kunt geven?
Deborah Mazet: Zonder twijfel moet u beginnen met het creëren van een strategie. Vandaag de dag krijgen klanten een heel precies beeld van elke dienstverlener op basis van hun reputatie op het internet, dus is het voor ons van essentieel belang om een duidelijke digitale strategie op te zetten met duidelijke doelstellingen. Voor ons was het doel ons bekend te maken ౼ zowel bij potentiële klanten als bij werknemers ౼ om onze diensten bekend te maken en vooral om onze waarden als onderneming te laten zien.
En welke waarden zijn belangrijk voor u?
Thierry Mazet: het feit dat het bedrijf een familiebedrijf is, zegt veel over ons, zowel als dienstverlener als als werkgever. Wij proberen dit echt een centraal onderdeel te maken van onze online aanwezigheid en een pijler van onze gerichte digitale communicatiestrategie. Zo kunnen we relaties opbouwen met onze klanten en onze werknemers.
Kunt u ons vertellen wat de verschillende elementen van uw online aanwezigheid zijn?
T.M.: Ongeveer een jaar geleden lanceerden we de derde iteratie van onze website ౼ de eerste werd gelanceerd toen het internet mainstream werd, daarna hebben we hem ongeveer 10 jaar geleden vernieuwd. De versie die u vandaag ziet, is het hoogtepunt van een totale merkherziening ౼ onze visuele identiteit, onze berichtgeving en natuurlijk onze website. Wij zijn ook actief op LinkedIn en YouTube
Waarom heeft u deze sociale media netwerken gekozen?
D.M.: Onze digitale strategie is BtoB, dus het meest zinvol is om op LinkedIn aanwezig te zijn. Wij plaatsen regelmatig nieuws met betrekking tot de transportsector of over onze eigen activiteit. Zo hebben wij onlangs een reeks korte documentaires over ons bedrijf uitgezonden, geproduceerd door France 3, een nationaal televisienet. Wij moedigen onze medewerkers ook aan om nieuws over de Groep of over hun eigen professionele activiteiten te
We hebben al eerder gezegd dat de Groupe Mazet heel goed scoort in Google. Hoe heeft u dat gedaan?
T.M.: We hebben Google My Business sheets opgezet, waardoor klanten ons gemakkelijk kunnen vinden en die ook doorverwijzen naar de website. Uitgebreide SEO (Search Engine Optimization)** voor de website wordt behandeld door onze backoffice en richt zich op het integreren van verschillende zoekwoorden om onze zoekmachine ranking te verhogen. Het plaatsen van verschillende persartikelen op onze website helpt ook bij onze SEO. Het is een continu proces dat we voortdurend verbeteren. Momenteel doen we niet aan betaalde SEO
Nog tips van experts voor bedrijven die net beginnen?
D.M.: Een van de grootste fouten die mensen online maken, is posten alleen om te posten. Het is belangrijk de nadruk te leggen op kwaliteit, niet op kwantiteit. Dit geldt voor waar je post, maar ook wanneer en wat je post. We richten ons specifiek op LinkedIn en YouTube en we delen nieuws dat relevant lijkt voor ons en voor onze klanten. Het doel is om aanwezig te zijn, maar ook om authentiek te zijn. Het belangrijkste is om consistent te zijn met onze waarden en vooral om de algemene identiteit van de Groep te respecteren
*Thierry en Deborah Mazet, geïnterviewd op 26 mei 2021.
** SEO is het proces van het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van het websiteverkeer naar een website of een webpagina vanuit zoekmachines.
arrow highlight yellow
Identiteitskaart Groupe Mazet
Head office: Montelimar (Auvergne – Rhône-Alpes region – France)
Opgericht: 1923
1,200 geregistreerde voertuigen
1,000 werknemers
post ontheroadwith online strategy title2 v2
Knorr Transporte is een klein Duits familiebedrijf voor het vervoer van puin en bouwmaterialen. Volker Knorr leidt het bedrijf samen met zijn vader. Hij beantwoordde onze vragen in zijn truck op weg naar een klant!
Is een digitale marketingstrategie volgens u essentieel voor de ontwikkeling van uw bedrijf?
Ja! Reclame is van cruciaal belang. “Adverteer of sterf”, zo simpel is het. Knorr Transporte kocht vroeger advertentieruimte in plaatselijke kranten: maar die strategie is niet meer relevant. Vandaag werken wij samen met een communicatiebureau om onze digitale marketingstrategie uit te stippelen.
Wat is uw belangrijkste doel?
Het hoofddoel van onze online aanwezigheid is nieuwe klanten te werven en te communiceren over onze diensten.
Over online aanwezigheid gesproken, bent u op sociale media?
Ja, voornamelijk Facebook. Ik denk niet dat Twitter en Instagram echt relevant zijn. LinkedIn, bekend als het populairste BtoB social media platform, is ook niet geschikt voor ons
En hoe gebruikt u Facebook?
Wij hebben geen betaalde reclame, in plaats daarvan laten we ons bedrijf zien, delen we foto's, enz. Sommige van onze video's trekken tot wel 70.000-80.000 kijkers! Meer dan 100.000 kliks is ook niet ongewoon.
Vertel ons, hoe trekt u potentiële klanten naar uw website? (SEA** - SEO?)
SEA (Search Engine Advertising)** en SEO zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van onze digitale strategie. Deze taak wordt echter volledig uitgevoerd door ons communicatiebureau. De KPI's worden gemonitord via Google Analytics en de kerncijfers worden regelmatig geanalyseerd door een expert van het agentschap.
Zou u met ons uw jaarlijkse budget voor uw online strategie willen delen?
Zou u met ons uw jaarlijkse budget voor uw online strategie willen delen?
Kunt u ons enkele belangrijke tips geven
Wij leren voortdurend van onze fouten. Bijvoorbeeld, te veel communiceren over uw bedrijfsactiviteiten is een no-go. U moet niet vergeten dat uw concurrenten ook uw online activiteiten in de gaten houden. Dat betekent geen namen van klanten noemen of pas gedetailleerde informatie bekendmaken wanneer een contract afloopt. Maar de positieve effecten zijn groter dan de negatieve!
*Volker Knorr, geïnterviewd op mei xxx, 2021.
**SEA is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere soortgelijke zoekmachines. Het is ook bekend als Pay-per-click.
arrow highlight yellow
KNORR identiteitskaart
Hoofdkantoor: Karlstadt (Beieren - Duitsland)
Opgericht: 1949
Specialisatie: Cement silowagen en kiepwagen
8 vrachtwagens
10 werknemers
https://www.knorr-transporte.de/
bloc titre description online strategy 2
Stéphane Fallot, beheert een vloot van 16 vrachtwagens. Hij is de eigenaar van FAST in Montpellier (Zuid-Frankrijk). Hij vertelt ons waarom hij nog steeds geen website heeft, maar in plaats daarvan een Facebook-pagina met bijna 14.000 volgers.
Wanneer heeft u uw Facebook-pagina gelanceerd?
Ik heb vijf jaar geleden een Facebook-account voor FAST aangemaakt. Ik deel vooral foto's van vrachtwagens. Het heeft geen commercieel doel. Het is meer een sociaal instrument om mijn passie voor vrachtwagens te delen met een hele gemeenschap van vrachtwagenliefhebbers. Weet je, één post heeft 240.000 likes gegenereerd. Ik ben de community manager en ik besteed daar ongeveer 5 tot 6 uur per maand aan en ik plaats om de twee dagen afbeeldingen.
En gebruikt u andere sociale netwerken voor uw bedrijf?
Helemaal niet. Ik heb een persoonlijk LinkedIn account. Tijdens de eerste lockdown vorig jaar heb ik vaak gepost en ik waardeerde de online solidariteit echt.
Waarom hebt u ervoor gekozen geen website te maken?
Ik vind dat websites beperkend zijn. Ik zit in een sector die traag is geweest met digitaliseren, en ik denk dat velen nog niet klaar zijn voor deze transformatie ౼ ook al blijven we heel verbonden. We communiceren veel met onze mobiele telefoons. Ik kijk uit naar de toekomst. Ik weet dat de dingen versnellen.
Hoe ontwikkelt u uw bedrijfsactiviteit?
Veel van onze zaken zijn mond-op-mondreclame. Op dit moment is dat genoeg voor mij.
*Stéphane Fallot, interviewed on May 31, 2021.
arrow highlight yellow
FAST identiteitskaart
Hoofdkantoor: Montpellier - regio Occitanie - Frankrijk
Opgericht: 2006
Specialisatie: koeltranspor
16 vrachtwagens
20 chauffeurs
Facebook page: https://www.facebook.com/FAST-1291588937541474
5 TIPS OM DE ONLINE ZICHTBAARHEID VAN UW BEDRIJF TE BOOSTEN
Het vergroten van de naamsbekendheid en online zichtbaarheid is essentieel voor uw marketingstrategie. Hoewel het tijd en moeite kost, heb je geen groot budget nodig om je digitale merk te ontwikkelen.
michelin site tip 1michelin site blocs texte astuces
Maak gratis uw eigen website
Een website is de online identiteit van uw bedrijf. Uw klanten verwachten dat u digitaal aanwezig bent, waar ze informatie kunnen vinden over u, uw diensten, uw waarden, en zelfs uw vacatures.
Tegenwoordig kunt u uw website snel opzetten met tools zoals Webflow of het meer traditionele WordPress. Ze bieden beide nuttige sjablonen en kunnen worden aangepast aan uw zakelijke behoeften.
michelin site blocs texte astuces2 jaune
Denk aan organic referencing (SEO)
Organic referencing is essentieel als u de zichtbaarheid in zoekmachines wilt verhogen. Deze zichtbaarheid zal verkeer naar de website van uw bedrijf aantrekken. Regelmatig nieuws publiceren op uw website nodigt Google uit om nieuwe inhoud te crawlen en te indexeren.
michelin site tip 3michelin site blocs texte astuces
Gebruik SEO-tools
SEO-tools maken het eenvoudiger en makkelijker om uw zoekmachine-rankings te beheren en te monitoren. Om ervoor te zorgen dat uw website zowel zoekvriendelijk als geoptimaliseerd is, kunt u beginnen met gratis versies van SEMrush of Moz.
michelin site blocs texte astuces4 jaune
Regelmatig publiceren en delen
U hoeft geen journalist te zijn om regelmatig informatie over uw bedrijf of uw sector te publiceren en te delen. Zoals het gezegde luidt: “een foto zegt meer dan duizend woorden”... dus deel gewoon een foto! Door regelmatig inhoud te publiceren, creëert u links naar verschillende pagina's op uw website en vermijdt u "doodlopende" pagina's. Dit kan een goede manier zijn om pagina's die moeite hebben om te scoren in zoekmachines een boost te geven.
michelin site blocs texte astuces5 bleu
Kies de juiste sociale media
De grootste fout die eigenaars van kleine ondernemingen vaak maken op het gebied van sociale media, is om op elk socialemediaplatform tegelijk een account aan te maken. Verlies je tijd niet! Begin in plaats daarvan direct met LinkedIn, dat bekend staat als het nummer één professionele sociale netwerk met 310 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night