Wat mogen we verwachten in de Europese wegvervoersector voor 2022 en daarna?

Gepubliceerd op 31 maart 2022 - 5 gelezen minuut(en)

Meer online verkoop, grotere duurzaamheid, elektrificatie, meer digitalisering, meer innovatie... Geen enkele wagenparkbeheerder, ongeacht de omvang van het wagenpark, zal deze vier grote korte - en middellange termijntendensen in de wegvervoersector missen. Laat onze twee Michelin*-experts u tijd besparen door u de belangrijkste tips te geven

majortrends portrait

majortrends portrait

Nathalie Duroux, Directeur Customer and Market Intelligence Truck & Bus Business Line Michelin Laurent Tridemy, Insight & Strategic Foresight Manager Michelin

majortrends img1 ecommerce

majortrends img1 ecommerce


#1 : E-commerce komt in een stroomversnelling

De e-commerce sector kende al vóór de pandemie een gestage groei, maar de algemene lockdowns hebben de sector door het dak doen gaan! Voor de EU-landen samen genereerde de e-commerce in 2020 een totale omzet van 757 miljard euro(1).

In Europa is de overstap naar digitaal na de COVID-19-crisis gestegen van 81% naar 95%: een stijging die in de meeste bedrijfssectoren bij groeipercentages van vóór de pandemie twee tot drie jaar zou hebben geduurd(2). En de trend zal zich voortzetten.

Consumenten doen steeds meer aankopen online, maar hun verwachtingen zijn toegenomen, met name wat onmiddellijkheid betreft. Quasi realtime levering van goederen is in alle sectoren de nieuwe norm geworden

#2: Duurzame mobiliteit is een must

De grootste uitdaging voor de vervoerssector is de uitstoot te verminderen om duurzamer te worden. De regelgeving wordt alsmaar strenger, met name met de nieuwe VECTO-norm (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool).

Voor de laatste bezorgkilometers in stedelijke gebieden zijn bestelwagens al op weg naar elektrificatie.

En toch zal volgens de IHS in 2030 90% van de M&HCV (Medium & Heavy Commercial Vehicles) nog altijd op diesel rijden. In 2035 zullen zij 64% van de autoverkoop vertegenwoordigen. Verwacht wordt dat dit aantal pas na 2040 tot onder de 50% zal dalen, maar tot 2050 zullen dieselauto's op de weg de meerderheid blijven vormen(3).

Dus, op basis van prognoses van de brandstofprijzen en ook van de kosten van technologieën en wettelijke beperkingen:

Diesel zal naar verwachting qua kosten de meest concurrerende optie blijven, en tot 2040 de dominante brandstof voor het wegvervoer.
Hybride voertuigen zouden de veerkracht van diesel kunnen vergroten in geval van druk op de uitstoot van broeikasgassen (BKG) en verontreinigende stoffen.
Aardgas lijkt de brandstof die het best te vergelijken is met diesel in termen van totale eigendomskosten, en helpt ook de uitstoot van koolstof en verontreinigende stoffen te verminderen

majortrends img2 sustainability

majortrends img2 sustainability

majortrends img3 digitalisation

majortrends img3 digitalisation

#3: Digitalisering voor vlootoptimalisering

Als we het over digitalisering hebben, denken we niet alleen aan alle vrachtplatforms, maar ook aan het telematica-aspect, waarbij connected trucks nu voorspellend onderhoud mogelijk maken.

Met telematica (link article IoT - Thomas Ledoux mag#3) kunnen gegevens worden verzameld die kunstmatige intelligentie vervolgens kan gebruiken om het wagenparkbeheer te optimaliseren.

In Europa is momenteel 38%(4) van de voertuigen met een gewicht van meer dan 6T aangesloten.

Op middellange termijn moet de digitalisering het mogelijk maken alle gegevensstromen en factoren te koppelen..


#4: Vernieuwingen in uitvoering

Bij innovatie in het vervoer moet onvermijdelijk worden gedacht aan autonome voertuigen, waarvoor vijf niveaus van autonomie kunnen worden onderscheiden (van 1 tot 5). Niveau 1 komt overeen met assistentie van de bestuurder, terwijl niveau 5 een volautonoom voertuig is. Niveau 3, een semi-autonoom voertuig, zal naar verwachting in 2025 worden bereikt.

Niveau 5 is nog ver weg, maar zal platooning (het gebruik van wegkonvooien of pelotons) bevorderen , wat de ecologische voetafdruk zal verkleinen (aangezien een lager brandstofverbruik de CO2-uitstoot verlaagt) en de veiligheid zal verbeteren (door het risico op menselijke fouten te verminderen, met name bij het remmen in noodsituaties).

Het gaat om een technologie die geleidelijk wordt ingevoerd en die pas in 2035 rijp zal zijn, maar waarmee we nu al rekening moeten houden.

majortrends img4 innovations

majortrends img4 innovations


De belangrijkste tendensen in het wegvervoer in een oogopslag

nl take in at a glance

nl take in at a glance

Bronnen

Interview door Nathalie Duroux en Laurent Tridemy, afgenomen op 6 oktober 2021.

(1) FEVAD report - https://www.fevad.com/chiffre-cles-2021-fevad/
(2) https://www.lorienglobal.com/en/insights/ecommerce-in-europe
(3) https://ihsmarkit.com/index.html
(4) Analysis & reports from BCG and Berg Insight 2021

sluit je aan bij de community!

Door mijn e-mailadres te verstrekken en op de onderstaande knop te klikken, ga ik akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid, geef ik mijn elektronische ondertekening en accepteer ik geautomatiseerde marketing-e-mails te ontvangen, ongeacht enige eerdere registratie op een bedrijfs-, staats- of nationale opt-out lijst van Michelin. Instemming is geen voorwaarde voor een aankoop. Je kunt op elk moment uitschrijven. Een vertegenwoordiger van Michelin kan contact met je opnemen wanneer je interesse toont voor een contact in verband met een product- of serviceaanbod. Michelin respecteert je privacy. De informatie die je aan ons verzendt, wordt beschermd door ons privacybeleid

_ *
Je bent ...
  • Een Transportbedrijf
  • Een bandenspecialist
  • Andere
0

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+