header hd
Futuristic High-Tech Concept: Big Semi Truck with Cargo Trailer Drives on the Road is Transformed with Graphics Special Effects Into Digitalized Advanced Autonomous Truck Concept. Aerial Drone Shot
De stijgende energieprijzen, de strengere regelgeving en de bezorgdheid om het milieu ... Een vloot beheren, ongeacht de omvang, is nog nooit zo complex en strategisch geweest.
Hoe kan technologie eigenaren van kleine en middelgrote transportbedrijven helpen hun wagenpark beter te beheren? Een interview met Nicolas Carbonnel, SMB (Small and Medium Business) Sales Manager bij MICHELIN Connected Fleet, Powered by Masternaut.
nicolascarbonnel
Nicolas Carbonnel, SMB (Small and Medium Business) Sales Manager bij MICHELIN Connected Fleet, Powered by Masternaut
Wat zijn kleine en middelgrote vloten?
In mijn segment begint een klein wagenpark bij één vrachtwagen en het gaat tot 30 voertuigen. Maar in de echte wereld van het Europese vrachtvervoer wordt een ondernemer met 25 vrachtwagens niet als zo klein beschouwd. Mijn MKB-klanten bezitten gemiddeld 12 voertuigen (bakwagens).
Wat betekent telematica vandaag de dag?
Mensen hebben de neiging telematica vooral te associëren met tracking. Maar ze zijn zoveel meer dan dat. We hebben het woord telematica bij Michelin praktisch verboden. Heel weinig van onze klanten bellen ons om te zeggen: "Ik moet gewoon exact weten waar mijn vrachtwagens zijn." Hun behoeften zijn nu veel breder. De technologie evolueert voortdurend. Wij gebruiken telematicaboxen die betrouwbare gegevens en informatie van de vrachtwagens verzamelen. Daarom gebruiken we de term connected fleet.
visuel hd1
Waarom zouden kleine en middelgrote vloten moeten investeren in connected fleet oplossingen?
Ik wil eerst zeggen dat connected fleet monitoring niet alleen voor grote wagenparken is. Vanaf vijf vrachtwagens met een nationaal of multiregionaal bereik is het zinvol om verbonden voertuigen te hebben.
Aangezien de vrachtwagensector zeer kleine marges heeft, is het van cruciaal belang om de leveringstermijnen te halen. Connected fleet solutions kunnen de exploitatiekosten verlagen en de productiviteit van de bestuurder en/of het voertuig verbeteren door een nauwkeurige analyse van de routes aan de hand van de door de vrachtwagens verstrekte informatie.
We werken aan verschillende zaken, zoals ecologisch rijden en zicht op de staat van de banden. Een te lage bandenspanning verhoogt onmiddellijk het brandstofverbruik!
Hoe zullen connected fleet-oplossingen het dagelijks leven van eigenaars van kleine en middelgrote wagenparken vereenvoudigen?
Drie woorden: efficiëntie, besparing en veiligheid.
Efficiëntie leidt tot besparingen. Met een connected oplossing ziet u onmiddellijk een daling van 3 tot 4% in het brandstofverbruik*. Onze rol bestaat erin eigenaars te helpen de werking van hun aangesloten vloot volledig te begrijpen en heel hun potentieel te ontwikkelen. Onze preventieve oplossingen zijn ook ontworpen om de veiligheid van uw wagenpark te bewaken, te beheren en te verbeteren door risico's te verminderen en bestuurders bij te staan.
*Gemiddelde van de door Michelin verkregen resultaten van een representatieve steekproef van 20 cliënten in 2022.
visuel hd2
Truck maintenance and service workshop. Truck mechanic with tablet diagnostic tool preparing trucks for maintenance.
Waarom vinden bestuurders van kleine en middelgrote wagenparken het vaak moeilijk om deze connected fleet-oplossingen in te voeren?
In Europa verzetten vrachtwagenchauffeurs zich soms tegen het gevoel "gecontroleerd" te worden. Dit kan een irrationele angst zijn, maar we kunnen het niet negeren. En toch zijn vrachtwagens nu allemaal uitgerust met connected functies en communiceren alle chauffeurs met hun bedrijf via smartphones. Dit betekent dat ze vrij gemakkelijk kunnen worden gelokaliseerd. Een van onze prioriteiten bij connected fleets is echt het opleiden van gebruikers!
Elke maand krijgen we een telefoontje van minstens één panische klant die zijn C1B-bestanden voor chauffeursgegevens en/of V1B-bestanden voor tachograafgegevens nodig heeft, twee documenten die volgens de Europese wetgeving verplicht zijn. In Europa wordt het niet downloaden of archiveren van C1B- en V1B-bestanden bestraft met een geldboete van de vijfde klasse (1.500 euro, of zelfs 3.000 euro voor recidive in Frankrijk).
Wij herinneren onze klanten er regelmatig aan dat GDPR (General Data Protection Regulation) onze gegevensopslag beperkt. Het is aan hen om hun gegevens te registreren en op te slaan. Als zij worden gecontroleerd, moeten zij gegevens over de vorige 12 maanden overleggen.
Hoe zal de markt voor connected fleet oplossingen zich ontwikkelen?
Voor vrachtwagens zal de markt zich specialiseren in verticale segmenten, d.w.z. segmenten die in zeer specifieke behoeften voorzien: gekoelde opslag, vervoer van dieren of graan, steengroeven en "last mile delivery". Onze oplossingen zullen nog meer op maat worden gemaakt om al onze klanten de meest eenvoudige, efficiënte en passende oplossing te bieden die aan hun specifieke behoeften voldoet. Onze klanten zijn transport professionals en hebben geen interesse om data of tech experts te worden. Zij hebben oplossingen nodig die hun dagelijkse problemen begrijpen en de eenvoudigste oplossingen bieden!
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night