162606363 l

Online vrachtplatforms: milieuvriendelijker wegvervoer?

Gepubliceerd op 28 augustus 2023 - 4 gelezen minuut(en)

Er zijn steeds meer bemiddelingsplatforms in de vrachtvervoersector. Hoewel de bedrijfsmodellen en specialisaties kunnen verschillen tussen Flexport, sennder, Coyote, Instafreight en OnTruck.

Al deze oplossingen hebben een nieuw hoofddoel gemeen: duurzame ontwikkeling. Vandaag de dag vragen grote groepen en het grote publiek om een milieuvriendelijkere manier van wegvervoer. Welke rol kunnen deze nieuwe belanghebbenden spelen in het revolutioneren van de sector?

copie de portrait online freight plateforms

Alexander Emrem, hoofd Dispatching bij Trans 55 en Graham Major-Ex, directeur Green Business bij sennder

 

1. Wanneer technologie het wegtransport aanpakt

De geleidelijke digitalisering van de wegtransportsector is je ongetwijfeld opgevallen. Halverwege de jaren 2010 ontstonden vrachtbeurzen zoals timo, wtrans.net en teleroute.com op het web, die voor het eerst fungeerden als digitale tussenpersonen tussen verladers en vervoerders.

Maar de echte revolutie kwam tegen het einde van het decennium, toen nieuwkomers (sennder, Everroad, OnTruck, enz.) de Europese markt "uberiseerden".

Deze online expeditieplatforms verbinden niet alleen verladers, logistieke dienstverleners en vervoerders, maar bieden ook digitale oplossingen (software, Software-as-a-Service en/of applicaties) zodat deze zeer competitieve sector zijn prestaties kan optimaliseren.

Als gevolg daarvan zijn de volumes die door deze platformen (digitale expediteur, digitale marktplaats, aanbestedingsplatform, zichtbaarheidplatformen) worden verwerkt sinds 2019 verdrievoudigd en wordt verwacht dat ze tegen 2027 een op elke twee scheepvaartactiviteiten zullen verwerken.(1)

In deze sector bestaan vier soorten platformen naast elkaar:

1. Digitale expediteurs:
● Opereren op dezelfde manier als traditionele expediteurs
● Digitaliseren, automatiseren en optimaliseren van de interne processen
● Zijn verantwoordelijk voor het transport

2. Digitale marktplaatsen:
● De verzenders verbinden met de vervoerders
● Het verzamelen van offertes vereenvoudigen en automatiseren
● Nemen niet de leiding over het transport

3. Aanbestedingsplatforms: vergemakkelijken het aanbestedingsproces.

4. Zichtplatforms: bieden een realtime overzicht van de positie, status en aankomsttijd van het konvooi.

 

atypix michelin shooting 44 sans logos 20 web

2. Platforms die de transformatie van de wegvervoersector versnellen

Omdat ze gegevens gebruiken om ladingen en routes te optimaliseren, bieden deze platforms hun contactpersonen de zekerheid van efficiëntie en zichtbaarheid. Twee argumenten die zowel vanuit economisch als ecologisch oogpunt aantrekkelijk zijn: minder lege kilometers vermindert de uitstoot van broeikasgassen.

Sommige platforms, zoals sennder, hebben van het koolstofvrij maken van het wegvervoer hun vlaggenschipproject gemaakt. Toegegeven, de sector wordt geacht meer dan 15% van de wereldwijde koolstofvoetafdruk te vertegenwoordigen. (2)

"We zijn ervan overtuigd dat het toepassen van best practices op milieugebied een echt concurrentievoordeel is voor vervoerders die zich op de toekomst willen richten."

Graham Major-Ex, directeur Groen Ondernemen, sennder

Praktische oplossingen, waaronder gegevens, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en elektrische mobiliteit

Deze digitale vrachtplatforms hebben veel sterke punten, die voortkomen uit het verzamelen en analyseren van een breed scala aan gegevens (big data):

● Betere controle over goederen en hun positie in de oplegger
● Geoptimaliseerde routes, minder lege kilometers en een zekere mate van procesautomatisering
● Betere zichtbaarheid van de vloot en realtime tracking
● Gedigitaliseerde documenten


Deze platforms hopen de sector ook te helpen bij de overstap naar biobrandstoffen. Meer specifiek rekent sennder op geavanceerde biobrandstoffen, waaronder HVO, dat rechtstreeks compatibel is met dieselmotoren, zonder dat er aanpassingen nodig zijn.

Het Belgische transportbedrijf Trans55, dat al drie jaar partner is van de Duitse digitale expediteur, heeft bijna 1.000 "groene ladingen" tussen Nederland en Frankrijk uitgevoerd met deze biobrandstof.

Het resultaat? Een uitstootvermindering van 90%. Maar sennder zet ook in op "e-mobiliteit", net als de Europese vrachtwagenfabrikanten die zich ertoe hebben verbonden om tegen 2040 volledig elektrisch te rijden(3).

3. Hoe ziet de markt deze platforms?

Er wordt gezegd dat de wegvervoersector conservatief is. Toen sennder in 2020 zijn aanbod voor "groen vervoer" introduceerde, probeerden veel belanghebbenden het af te raden.

"Mensen vertelden het ons: niemand wil een cent meer betalen voor groen vervoer, probeer het zelfs niet'. Maar we hadden vertrouwen in ons project en besloten het toch te lanceren. En we hadden gelijk, want de groei in dit segment is explosief gestegen. Alleen al in 2022 is het volume aan groene ladingen op ons platform vervijfvoudigd", zegt Graham Major-Ex.

Aan de kant van de vervoerders wordt vaak de voorkeur gegeven aan deze platformen omdat ze zeer uitgebreide activiteiten mogelijk maken.

"We staan op zeer goede voet met sennder en we waarderen het feit dat het platform ons gevarieerde vrachtopdrachten biedt die passen bij de diversiteit van onze vloot."

Alexander Emrem, hoofd expeditie, Trans 55


Net als veel kleine wagenparkbeheerders in Europa is Trans 55 ongelukkig dat de prijs van biobrandstoffen en elektrische voertuigen de overgang tegenhoudt. Alexander Emrem legt uit dat hij zijn voertuigtanks meestal vult met HVO in Nederland, waar deze brandstof veel betaalbaarder is dan in België.

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, helpen digitale vrachtplatforms om de wegtransportsector milieuvriendelijker te maken. Zoals Graham Major-Ex in zijn conclusie opmerkt: "Er zijn gemakkelijk duurzamere oplossingen beschikbaar. In de technologie, in de transportsector, draait het nu allemaal om implementatie, het bouwen van de business cases".

BRONNEN:
  1. (1) DIGITAL FREIGHT FORWARDING - Viki Keckarovska, Transport Intelligence "GROWTH POTENTIAL OF THE DFF MARKET"
    (2) https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
    (3) https://www.acea.auto/uploads/publications/acea-pik-joint-statement-the-transition-to-zero-emission-road-freight-trans.pdf

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+