mag3 hotnews header
Rijden in extreme weersomstandigheden is een uitdaging voor zowel de bestuurder als de truck. We hebben ons tot een Scandinavische expert* gewend om alles door te nemen wat u moet weten, zodat u en uw vrachtwagen helemaal klaar zijn voor sneeuw, ijs en vrieskou.
mag3 hotnews portrait
Arne Skolden, technisch bandenexpert bij Michelin
Arne Skolden is een Zweedse technisch bandenexpert die al 47 jaar voor Michelin werkt. Hij is de man met wie u wilt praten over rijden in winterse omstandigheden. We vroegen hem wat er anders is aan rijden in de winter. “Het is een grotere uitdaging omdat de omstandigheden op de weg snel kunnen veranderen: je kunt bijvoorbeeld onmiddellijk overschakelen van zomerse omstandigheden in een tunnel naar ijs en sneeuw buiten. En ook al ben je goed voorbereid, misschien is de bestuurder voor jou dat niet, met als gevolg dat het verkeer urenlang geblokkeerd kan zijn."
Het is onmogelijk om alles te voorzien wat mis kan gaan: het enige wat u kunt doen is zo goed mogelijk voorbereid zijn. Waarom niet beginnen met het volgen van Arne's checklist. U kunt zelfs de samenvatting downloaden!
michelin site tip 1michelin site blocs texte astuces
Bereid uw voertuig voor
Arne benadrukt dat je in de winter meer dan in enig ander seizoen nooit weet welke problemen je op de weg kunt tegenkomen. “Als je weet dat het gaat vriezen, zorg er dan voor dat je vrachtwagen het aankan en wees voorbereid op elke situatie," zegt hij. Dit is wat je moet doen:
- Controleer uw antivriesmiddel, ruitensproeiervloeistof en koelsysteem
- Zorg ervoor dat uw banden geschikt zijn voor het weer en voldoen aan de plaatselijke wetgeving, die van land tot land verschilt
- Wees extra waakzaam met de bandenspanning: koude temperaturen verlagen de luchtdruk in uw banden, dus controleer uw bandenspanning vaker dan tijdens de zomermaanden.
- Veiligheid komt altijd op de eerste plaats. Arne's advies over dit onderwerp is heel duidelijk: “Ten slotte, als het weer te slecht is, ga dan gewoon niet. Het is een moeilijke beslissing, maar niets is het waard je leven in gevaar te brengen, of dat van anderen."
- Houd uw truck vrij van winterse onreinheid. Controleer of uw lichten en nummerplaat vrij zijn van sneeuw en vuil, en ontdooi uw voorruit voor een optimaal zicht.
- Was uw auto regelmatig om te voorkomen dat strooizout zich ophoopt, wat corrosie veroorzaakt.
- In sommige landen zijn kettingen verplicht. Zorg ervoor dat je weet hoe je ze moet monteren, vooral als het vriest. Het is een goed idee om van tevoren te oefenen.
michelin site blocs texte astuces2 jaune
Houd
- Houd afstand, zodat u kunt reageren als er iets gebeurt - bijvoorbeeld als het voertuig voor u plotseling stopt.
- Wees op je hoede voor ijzel. “Als er sneeuw op de weg ligt, is iedereen geneigd voorzichtig te rijden; ijzel is pas echt gevaarlijk, omdat het onzichtbaar en extreem glad is. Soms kun je niet eens op de weg staan. Let daar op, vooral op bruggen en als de temperatuur snel daalt." Een kleine tip: als de spray van banden van voertuigen voor u stopt, kan dat een teken van ijzel zijn.
- Vertraag dan. Houd er rekening mee dat de maximumsnelheid is vastgesteld voor droge wegen en goede weersomstandigheden.
- Rijd zachtjes: scherpe bochten, plotseling versnellen en hard remmen verminderen de hechting. Houd een constante snelheid aan en, nogmaals, blijf op een veilige afstand van andere voertuigen.
michelin site tip 3michelin site blocs texte astuces
Wat moet je meenemen in je truck
- Zand en een schep: “De belangrijkste dingen om in je truck te hebben bij koud weer. Als je vast komt te zitten in het ijs, heb je zand nodig om eruit te komen."
- Warme winterkleding: overall, muts, handschoenen, goede schoenen, de hele mikmak. Het grootste risico van rijden in de winter is namelijk urenlang te moeten wachten tot de omstandigheden beter worden of omdat een vrachtwagen de weg blokkeert - en als u niet rijdt, wordt het extreem koud in de cabine.
- Water en voedsel, voor diezelfde lange wachttijden op de weg.
- Ten minste een halve tank benzine, voor het geval de reis langer duurt dan verwacht.
- Een zaklamp en een goed zichtbare jas.
michelin site blocs texte astuces4 jaune
Bereid je lichaam voor
. Blijf in vorm. Urenlang achter het stuur zitten is zwaar: je lichaam moet er lichamelijk klaar voor zijn. “De algemene aanbeveling om 10.000 stappen per dag te lopen, geldt ook voor truckers," zegt Arne. “Zo houd je je lichaam in vorm en je hersenen alert, wat des te belangrijker is in winterse omstandigheden."
- Neem regelmatig pauzes: als je moe bent, wordt je reactietijd langer. Dit geldt het hele jaar door, maar in de winter is het rijden vaak inspannender, waardoor pauzes nog noodzakelijker zijn.
*Interview van 30 juli 2021
mag3 hotnews highlight
Veiligheid & mobiliteit in strenge winterse omstandigheden
De MICHELIN X MULTI GRIP band is de perfecte oplossing om een optimale veiligheid te garanderen in strenge winterse omstandigheden. Hij combineert een uitstekend afzetrendement dankzij een langere levensduur (tot 10% extra kilometragepotentieel op de voorbanden) met een uitstekende grip op sneeuw en ijs, zelfs bij slijtage, en een hoge grip op nat wegdek, zelfs tijdens het tweede deel van de levensduur van de band, dankzij de grip op nat wegdek die tot op de laatste millimeter gegarandeerd is. Bovendien is de MICHELIN X MULTI Grip herprofileerbaar en vernieuwbaar.
Uw checklist om klaar te zijn voor extreme winterse omstandigheden
memo winter conditions checklist nl
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night